V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”

El passat 16 de novembre els Estudis d’Educació Infantil de la FUB vam celebrar la 5a edició de les Jornades de Diàlegs Educatius, que enguany portaven com a títol “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”.

Estem realment molt contents i contentes d’haver pogut celebrar aquestes Jornades tenint en compte el context en què ens trobem i és una satisfacció trobar mestres compromesos i compromeses amb la seva tasca i que busquen millorar dia a dia.

Us deixem, doncs, amb un recull dels temes tractats a les conferències i d’alguns laboratoris que es van dur a terme.

Recull de les xerrades:

  • Xerrada inaugural “Documentar relacions i processos educatius per narrar, compartir, formar-se i obrir-se a la indagació”, a càrrec de Fernando Hernández, Catedràtic de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, doctor en Psicologia i formador de mestres i professors de tots els nivells educatius.

Les criatures també haurien de documentar. I les famílies. Aporten noves mirades. #conferenciesFUB
Quants mestres teniu una foto vostra al mig de la classe feta per un dels nens o nenes? Una nova mirada que ens estranya. #conferenciesFUB
Intenteu no documentar allò obvi. Val la pena sortir de la zona de confort, explorar el que no sabem, el que ens preocupa. #conferenciesFUB
Expandir els sentits de la documentació. No és un lloc per deixar instantànies, sinó un espai per narrar històries. #conferenciesFUB
La documentació ha de qüestionar els relats hegemònics, els llocs comuns, allò que sempre s’ha fet així. #conferenciesFUB
Tenim l’obsessió per documentar l’acció, l’activisme educatiu. No documentem els espais de silenci o de no fer. #conferenciesFUB

Per saber-ne més:
Hernández (2012) Documentar y narrar la relación pedagógica en la universidad. II Jornadas sobre la relación pedagógica en la universidad. Donosti: EHU/UPV

  • Xerrada tancament “Análisis de imágenes educativas: poesía, significado y técnica”, a càrrec d’Alfredo Hoyuelos. Doctor europeu en Filosofia i Ciències de la Educació, Professor de la Universitat Pública de Navarra i Coordinador dels Talleres de Expresión de las Escuelas Infantiles Municipales de Pamplona.

La documentació requereix trencar amb la soledat de l’educador, és un treball conjunt. #conferenciesFUB
No hi ha documentació si no hi ha interpretació. #conferenciesFUB
Documentar és com anar a pescar. Cal tirar la canya, i a vegades tens la sort de pescar algun peix interessant. #conferenciesFUB
Cal aprendre a esperar. La pedagogia de la dcumentació requereix contenció del mestr@. #conferenciesFUB
Els projectes educatius són una gran mentida. Les paraules poden mentir, en canvi, les imatges no enganyen! #conferenciesFUB
Analitzarem també l’ètica, l’honestedat, cal veure si el que fem és coherent amb el que pensem. #conferenciesFUB

Per saber-ne més:
Hoyuelos, A. (2007) Documentació com a narració i argumentació. Guix d’infantil, 39, 5-9.

Hoyuelos, A. (2012)  Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa. In-fàn-ci-a, 188.


Recull d’algunes presentacions dels tallers realitzats:

 

+ Bibliografia documentació:

Altimir, D. (2006) Com escoltar els infants? Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 53.

Bonàs, M. (2006) L’art del pintor de paisatges. Algunes reflexions entorn de la documentació. In-fàn-ci-a, 151, 24-28.

Cabanellas, I. i Eslava, C. (coord.) (2005) Territorios de la infancia: Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 9

Galardini, A. L., Iozelli, S., Davoli, M.  i Tognetti, G.  (2010). Documentar: afinar els ulls per captar moments. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 62.

Galardini, A.L. (2012). Participació. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 69.

Garmendia D., Güell, E., Mira, N., Navarro, M., Trias I., Bonàs, M. et al. (2012). Entramados: La experiencia de una comunidad de aprendizaje. (3r ed). Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 19

Hoyuelos, A. (2004): La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.

Hoyuelos, A. (2006): La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2004) Els petits del cinema mut. Jocs de fer veure a l’escola bressol entre peixos i infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 1

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2004) CONSELLS. Els infants de 5-6anys expliquen als infants de 3 anys el parvulari que els acollirà. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 2

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2005) De viatge amb els drets de les nenes i els nens. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 3

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2005) Sabata i metre. Els infants i la mida. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 4

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2006). Ternura: Una historia de Laura y Daniele. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 5

Infants de les escoles de Reggio Emilia (2006). Les fonts. A partir d’un projecte de construcció d’un parc d’atraccions per a ocells. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.  Escoltem-los, 6

Jubete, M. (2007) Com escoltar els infants? Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 56.

Malaguzzi, L. (2005). Els cent llenguatges dels infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.

Malaguzzi, L. (2001): La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.

Moss, P., Dahlberg, G., Pence, A. (1999). Més enllà de la qualitat: perspectives postmodernes. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat

Sugrañes, E., Castrillo , C., Medina, N., Yuste, M., Alòs, M., Andrés et al.(2012) Observar para interpretar : Actividades de vida cotidiana para la educación infantil (2-6) Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 35

White, H. (1992): El contenido de la forma. Barcelona. Paidós.

Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya. (2009). Documentar la vida dels infants a l’escola. (3a ed.). Barcelona: Rosa Sensat. Temes d’infància, 59.

Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya. (2009). Documentar, una mirada nova. Barcelona: Rosa Sensat. Temes d’infància, 60.

 Recull fotogràfic:

Moltes gràcies a tots els i les assistents a les Jornades i a les vostres valoracions, i ens veiem a la propera edició!

Estudis d’Educació Infantil

Leave a Reply