Visita a l’Escola Riera de Ribes

El dilluns 22 de gener al matí, el grup de primer d’Educació Infantil vam visitar l’Escola Riera de Ribes a Sant Pere de Ribes: un centre educatiu públic d’infantil i primària que té una proposta innovadora, singular i de qualitat. Potser una idea del seu funcionament es pot intuir a través de l’horari d’Infantil.

Ens van oferir la llibertat de deambular per l’escola i ens va sobtar que la nostra presència no va representar cap problema al normal funcionament, tant infants com docents van seguir fent, podent observar el dia a dia de la institució amb tota naturalitat.

Una de les característiques destacades de l’etapa d’Infantil són els racons de lliure circulació que permeten a les criatures accedir a diferents propostes: artista, psicomotricitat, exploradors, teatre, joc simbòlic, casetes i mosaic, taller mecànic, excavadors, conferències, jocs compartits… que són dins l’edifici i al bosc que és, també, part de l’escola.

Un altre tret de l’organització escolar és la gestió a través d’equips en el marc del lideratge distribuït conscient i integrador: “La funció de cada equip és essencial per la millora del projecte educatiu, la millora professional dels mestres, la millora dels aprenentatges de l’alumnat i la millora de la confiança de les famílies.” (Escola Riera de Ribes)

Ressaltar la pràctica anomenada “Dins/Fora” en relació a l’exercici de l’autonomia i l’educació física que estan provant a Primària. Són sessions de lliure circulació on cada nen i nena personalitza el seu desenvolupament físic a partir de propostes molt variades, tals com: esports a la pista de futbol (colpbol, handbol), a la pista de bàsquet (hoquei, pilotes boges, bàsquet, bàdminton, tennis, pitxi) o també hi ha propostes més tranquil·les al hall de l’escola (just dance, mandales, jocs de taula). Repartits pel pati, hi ha diferents jocs tradicionals (saltar a corda, esquís cooperatius, bitlles, hula-hoops, pedals, xapes, baldufes, diana, peces grosses de fusta…).

En el primer cicle (primer, segon i tercer), el matí que toca Dins/Fora els infants escullen 6 persones pel primer torn i 6 pel segon, i s’apunten en la graella que és a l’aula. A l’hora de marxar cap al Dins/Fora, els nens i les nenes agafen la bosseta amb la roba de recanvi i quan arriben al vestíbul de l’escola es troben amb el mestre d’educació física. Abans d’accedir a les diferents propostes que els infants poden escollir, cada sessió del Dins/Fora comença amb un escalfament; tanmateix la sessió acaba amb un joc que fan tots junts, després van al vestuari i tornen a la classe.

L’Escola Riera de Ribes entén que cadascú té les seves capacitats i necessitats. Les necessitats educatives derivades de la situació de salut mental d’alguns infants formen part plenament de les aules i el professorat constata la disminució de la barrera que suposaven els seus trastorns per seguir els aprenentatges.

Agraïm molt l’acompanyament de la Susana i la Belén, cap d’estudis i directora de l’Escola Riera de Ribes, donant-nos informació i responent àmpliament les preguntes i inquietuds dels estudiants.

 

 

Escola, Sistema Educatiu i Funció Docent – 1r d’Educació Infantil
Professora: Ana Mª Forestello

Leave a Reply