L’Escola Puig Segalar de Viladamat (Alt Empordà), integrada a la ZER tramuntana, té molta cura de les relacions interpersonals i involucra els infants en processos de presa de decisions sobre la pròpia acció a través de trobades periòdiques on discuteixen tots els temes de la vida de l’escola que els afecten.
Propostes que quallen
Els i les alumnes de cicle superior decideixen fer una acció directa per ajudar a parlar correctament i proposen de reciclar les paraules que s’escapen quan s’enfaden o quan es barallen i llençar-les en un contenidor de paraulotes. Per cada paraulota cal trobar una paraula bonica que la compensi i dipositar-la a la caixa de les paraules dolces. Regularment, llencen les paraulotes i revisen les paraules dolces que han sortit.
Habilitats socials bàsiques
Vivim en societat, amb unes convencions que cal conèixer i respectar per a afavorir el manteniment de relacions positives amb els altres. El domini de les habilitats socials bàsiques, entre les quals està el fer ús d’un llenguatge adequat i no ofensiu, millora la capacitat per a relacionar-se i comunicar-se amb els altres, en tant que afavoreix que les persones diguin el que pensen sense deixar de respectar als que pensen diferent.
I el currículum diu….
En la mesura que l’autonomia i la iniciativa personal involucren sovint altres persones, aquesta competència obliga a disposar d’habilitats socials per relacionar-se, cooperar i treballar en equip: posar-se en el lloc de l’altre, valorar altres idees, dialogar i negociar; l’assertivitat per fer saber adequadament a les altres persones les pròpies decisions, i treballar de forma cooperativa i flexible.