El passat 16 de novembre els Estudis d’Educació Infantil de la FUB vam celebrar la 5a edició de les Jornades de Diàlegs Educatius, que enguany portaven com a títol “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”.
Estem realment molt contents i contentes d’haver pogut celebrar aquestes Jornades tenint en compte el context en què ens trobem i és una satisfacció trobar mestres compromesos i compromeses amb la seva tasca i que busquen millorar dia a dia.
Us deixem, doncs, amb un recull dels temes tractats a les conferències i d’alguns laboratoris que es van dur a terme.
Recull de les xerrades:
- Xerrada inaugural “Documentar relacions i processos educatius per narrar, compartir, formar-se i obrir-se a la indagació”, a càrrec de Fernando Hernández, Catedràtic de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, doctor en Psicologia i formador de mestres i professors de tots els nivells educatius.
Les criatures també haurien de documentar. I les famílies. Aporten noves mirades. #conferenciesFUB
Quants mestres teniu una foto vostra al mig de la classe feta per un dels nens o nenes? Una nova mirada que ens estranya. #conferenciesFUB
Intenteu no documentar allò obvi. Val la pena sortir de la zona de confort, explorar el que no sabem, el que ens preocupa. #conferenciesFUB
Expandir els sentits de la documentació. No és un lloc per deixar instantànies, sinó un espai per narrar històries. #conferenciesFUB
La documentació ha de qüestionar els relats hegemònics, els llocs comuns, allò que sempre s’ha fet així. #conferenciesFUB
Tenim l’obsessió per documentar l’acció, l’activisme educatiu. No documentem els espais de silenci o de no fer. #conferenciesFUB
Per saber-ne més:
Hernández (2012) Documentar y narrar la relación pedagógica en la universidad. II Jornadas sobre la relación pedagógica en la universidad. Donosti: EHU/UPV
- Xerrada tancament “Análisis de imágenes educativas: poesía, significado y técnica”, a càrrec d’Alfredo Hoyuelos. Doctor europeu en Filosofia i Ciències de la Educació, Professor de la Universitat Pública de Navarra i Coordinador dels Talleres de Expresión de las Escuelas Infantiles Municipales de Pamplona.
La documentació requereix trencar amb la soledat de l’educador, és un treball conjunt. #conferenciesFUB
No hi ha documentació si no hi ha interpretació. #conferenciesFUB
Documentar és com anar a pescar. Cal tirar la canya, i a vegades tens la sort de pescar algun peix interessant. #conferenciesFUB
Cal aprendre a esperar. La pedagogia de la dcumentació requereix contenció del mestr@. #conferenciesFUB
Els projectes educatius són una gran mentida. Les paraules poden mentir, en canvi, les imatges no enganyen! #conferenciesFUB
Analitzarem també l’ètica, l’honestedat, cal veure si el que fem és coherent amb el que pensem. #conferenciesFUB
Per saber-ne més:
Hoyuelos, A. (2007) Documentació com a narració i argumentació. Guix d’infantil, 39, 5-9.
Hoyuelos, A. (2012) Les imatges fotogràfiques com a documentació narrativa. In-fàn-ci-a, 188.
Recull d’algunes presentacions dels tallers realitzats:
- Iozzelli, S. (2013) Fer documentacions: els significats i les estratègies. V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”. Manresa: FUB
- Feixas, D;Montoriol, M. i Pérez, A. (2013) De què parlen les parets de l’escola? V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”. Manresa: FUB
- Romera, O. i Fontanet, M. (2013) Dues experiències de documentació pedagògica: Històries de veritat i Diàlegs entrecreuats. V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”. Manresa: FUB
- Achim, D.R. i Agramunt, G. (2013) La documentació i la reflexió, dues eines per a la millora docent. V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”. Manresa: FUB
Ricart, M. (2013) Documentar col.laborativament: formats, recursos i estratègies. V Jornades de Diàlegs Educatius “Documentar, per a què i com fer visible l’educació”. Manresa: FUB
Articles relacionats:
Galardini, A.L. i Iozzelli, S. (2010) Donar visibilitat als esdeveniments i als itineraris d’experiència dels infants en els serveis per a la infància. A Documentar, afinar els ulls per captar moments. Barcelona: AAMM Rosa Sensat. Temes d’In-fàn-ci-a, 62.
Macdougall, D. (2005) ¿ De quién es la historia? a Ardèvol, E. i Pérez, L. (ed) Imagen y cultura. Perspectivas del cine etnográfico. Granada: Diputación provincial de granada, 401-422
+ Bibliografia documentació:
Altimir, D. (2006) Com escoltar els infants? Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 53.
Bonàs, M. (2006) L’art del pintor de paisatges. Algunes reflexions entorn de la documentació. In-fàn-ci-a, 151, 24-28.
Cabanellas, I. i Eslava, C. (coord.) (2005) Territorios de la infancia: Diálogos entre arquitectura y pedagogía. Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 9
Galardini, A. L., Iozelli, S., Davoli, M. i Tognetti, G. (2010). Documentar: afinar els ulls per captar moments. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 62.
Galardini, A.L. (2012). Participació. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 69.
Garmendia D., Güell, E., Mira, N., Navarro, M., Trias I., Bonàs, M. et al. (2012). Entramados: La experiencia de una comunidad de aprendizaje. (3r ed). Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 19
Hoyuelos, A. (2004): La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.
Hoyuelos, A. (2006): La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2004) Els petits del cinema mut. Jocs de fer veure a l’escola bressol entre peixos i infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 1
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2004) CONSELLS. Els infants de 5-6anys expliquen als infants de 3 anys el parvulari que els acollirà. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 2
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2005) De viatge amb els drets de les nenes i els nens. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 3
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2005) Sabata i metre. Els infants i la mida. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 4
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2006). Ternura: Una historia de Laura y Daniele. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 5
Infants de les escoles de Reggio Emilia (2006). Les fonts. A partir d’un projecte de construcció d’un parc d’atraccions per a ocells. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Escoltem-los, 6
Jubete, M. (2007) Com escoltar els infants? Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat. Temes d’infància, 56.
Malaguzzi, L. (2005). Els cent llenguatges dels infants. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat.
Malaguzzi, L. (2001): La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona. Octaedro-Rosa Sensat.
Moss, P., Dahlberg, G., Pence, A. (1999). Més enllà de la qualitat: perspectives postmodernes. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat
Sugrañes, E., Castrillo , C., Medina, N., Yuste, M., Alòs, M., Andrés et al.(2012) Observar para interpretar : Actividades de vida cotidiana para la educación infantil (2-6) Barcelona: Graó. Biblioteca de infantil, 35
White, H. (1992): El contenido de la forma. Barcelona. Paidós.
Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya. (2009). Documentar la vida dels infants a l’escola. (3a ed.). Barcelona: Rosa Sensat. Temes d’infància, 59.
Xarxa Territorial d’Educació Infantil de Catalunya. (2009). Documentar, una mirada nova. Barcelona: Rosa Sensat. Temes d’infància, 60.
Recull fotogràfic:
Moltes gràcies a tots els i les assistents a les Jornades i a les vostres valoracions, i ens veiem a la propera edició!
Estudis d’Educació Infantil