Creadors de circumstàncies

Mestres, creadors de circumstàncies (Hernández, 2012), possibilitadors d’oportunitats, facilitadors d’esdeveniments d’alt valor educatiu, persones expertes en identificar situacions potencialment valuoses per l’aprenentatge dels infants. Els Cavallets de Mar, de 4 anys, de l’escola Serralavella d’Ullastrell fan seva la proposta d’en Jan de preparar un viatge a l’Antàrtida.  En el procés, l’Antònia, la seva mestra, identifica i dóna ressò a una bona oportunitat per a comprendre.

Veus, Alberto? com que la Terra està inclinada els raigs del sol arriben diferent aquí i a l’Antàrtida (Paola, 5 anys).

Per què a l’Antàrtida és estiu i a Ullastrell és hivern ?
Una pregunta complexa que no podem contestar amb un clic. Acostar-nos a la comprensió del fenomen requereix recollir i interpretar informació diversa, dialogar amb els companys, buscar representacions de la realitat (la Terra i el Sol, les òrbites, els rajos…) que ens acostin a un model explicatiu. Per avançar en el camí de convertir la informació en coneixement ens interessen qüestions que obliguin a relacionar sabers, a connectar idees, a crear entramats de conceptes amb significat. 

Històries de conèixer
Una història que sorgeix d’una altra història ja viscuda pel grup. La vida de l’aula teixeix històries de comprensió, una comprensió que no té lloc només de manera individual sinó que és un projecte del grup, que creix amb cada una de les aportacions que podem fer des de les diferents identitats individuals.
 

I el currículum diu:
Organitzar i exposar les pròpies vivències; cercar i gestionar informació provinent de diferents fonts i suports; emprar diferents tipus de llenguatges (verbal, escrit, visual, corporal, matemàtic, digital), en la comunicació d’informacions, sentiments i coneixements.

Accés a l’arxiu en PDF
Acceso al archivo en PDF

Leave a Reply