Pedagogia i Biodiversitat

La conferència va omplir dimarts a la tarda la sala d’actes de la Fundació Universitària del Bages. La xerrada, organitzada pels estudis d’Educació Infantil de la FUB, va anar a càrrec del Geògraf, naturalista i doctor en Ciències Ambientals Dr. Martí Boada professor titular i investigador del Departament de Geografia i de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Segons Boada la manca de coneixement del nostre entorn, juntament amb la visió massa artificial i televisiva que tenim de la natura, fa que la percepció d’aquesta no sigui del tot real. També es lamentava de la pèrdua del coneixement empíric popular, ja que es tracta d’una font de saviesa molt important.

Boada va definir la biodiversitat com un patrimoni natural d’una vàlua extraordinària. L’educació en el coneixement i respecte d’aquesta riquesa biològica és necessari que sigui transmesa als nens i nenes des de l’inici. Només coneixem un 10% de la diversitat biològica i estem assistint a l’extinció més important i ràpida de la història de la vida.

Boada va destacar la necessitat que els docents coneguin el seu entorn natural per tal que puguin transmetre una sèrie de valors de respecte cap a la natura. Els ensenyants han d’apropar els infants a la natura, els han de mostrar les emocions que provoca el descobriment de l’entorn immediat. Finalment va subratllar com a fet essencial no espantar als alumnes amb missatges catastrofistes o amenaces i discursos apocalíptics de desaparició de forma irreversible del nostre medi natural. El missatge que han de transmetre els professionals de l’ensenyament als nens i nenes ha de ser sempre optimista i d’esperança.

Leave a Reply