Els estudiants de grau i l’escriptura acadèmica

Des de l’entrada dels estudis universitaris a l’Espai Europeu d’Educació Superior els alumnes es troben en la necessitat de dur a terme un Treball final que culmini la formació universitària.

woman-typing-writing-windows-largeAquest treball enfronta l’alumne a una tasca exigent que sovint no ha dut a terme amb anterioritat. La dificultat és enorme perquè suposa, per una banda, dur a terme un treball de recerca específic i rigorós i, per l’altra, redactar un text que ha de complir amb les característiques pròpies de l’escriptura acadèmica. Les dues tasques són complexes ja que es duen a terme en diferents etapes ben definides.

quadre-1Les etapes d’un i altre procés són diferents però es relacionen i s’entrellacen en alguns moments.

La comunicació i la difusió de la feina feta seria el darrer pas en la realització d’una investigació, però la documentació i la redacció de notes a mode d’esborrany es produeix des de l’inici. En el treball de recerca l’alumne disposa d’un temps molt limitat i és habitual que vagi redactant esborranys des del mateix inici.

És cert que l’estudiant ja ha dut a terme cerques d’informació, anàlisi de resultats o síntesi d’articles al llarg de la titulació, però no és fins aquest moment que ha de fer la totalitat del procés d’una recerca i presentar-lo en un sol document. El repte és important, però cal recalcar que es tracta d’un procés en el que l’alumne no es troba sol sinó que compta amb el guiatge d’un tutor i disposa d’un munt de recursos que li donen suport.

Pel que fa als recursos a la xarxa tant en català com en castellà cal destacar el gran avantatge que suposa tenir accés a diccionaris, enciclopèdies i també a pàgines de correcció ortogràfica i gramatical online.

En destaquem els següents:

quadre2Un altre gran nombre de webs molt útils són aquelles que faciliten eines per  treballar sobre el text i l’anàlisi del què hi diem. El blog de Mar Cruz Pinyol (http://del.icio.us/marcruzpinol/nubes_de_palabras) recull i comenta un gran nombre d’instruments, com per exemple el núvol de paraules o els mapes mentals. Aquestes eines poden ser de gran ajuda en la tasca de planificació, organització i revisió del text que volem escriure.

També disposem d’un  gran nombre de manuals que donen pautes i orientacions per a la redacció d’un treball acadèmic. En destaquem quatre:

  • Castelló, M. Coord. Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos. Barcelona: editorial Graó; 2007.
  • Sancho, J. Com escriure i presentar el millor treball acadèmic. Vic: Eumo editorial; 2014.
  • Lluch, G.; Nicolàs, M. Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC; 2015.
  • Montolío, E. (Dir) Manual de escritura. Académica y profesional I y II. Barcelona: Editorial Planeta; 2014.

Els dos darrers fan especial èmfasi en les característiques formals que ha de tenir l’estil acadèmic i ofereixen molts exemples i exercicis per facilitar el seu aprenentatge.

En aquest temps han proliferat les eines i recursos que poden ajudar l’alumne, però és clau manera com es condueix des de la universitat. La comissió de treball de fi de grau del campus Manresa de la UVic-UCC ha treballat durant aquests anys en la implantació d’un sistema de tutorització que es caracteritza per estar format no només pel guiatge d’un tutor sinó també per la participació de dos professors més al llarg de tot el procés.  A més s’ha creat una aplicació exclusiva per a aquesta finalitat en què l’alumne realitza les entregues parcials de la feina feta i pot veure les correccions i comentaris de cada tutoria.

Mireia Torralba, directora dels estudis de grau en Logopèdia de la Facultat de Ciències de la Salut del Campus Manresa de la UVic-UCC

REFERÈNCIES

  1. Irwin DL, Pannbacker M, Lass NJ. Clinical research methods in speech-language pathology and audiology. Plural Publishing; 2008.
  2. Lluch, G.; Nicolàs, M. Escriptura acadèmica. Planificació, documentació, redacció, citació i models. Barcelona: Editorial UOC; 2015.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *