Els estudis d’infermeria de la FUB-UManresa participem en el projecte de recerca en innovació educativa REDICE 14-1329: La docència universitària mitjançant l’enfocament de l’aula invertida, conjuntament amb la Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Europea de Madrid.
Concretament a la FUB, es porta a terme a l’assignatura d’Educació per a la Salut i en Simulació clínica de quart curs.
Què és l’aula invertida o flipped classroom?
- És un model pedagògic en que s’inverteix la tradicional seqüència d’activitats: ensenyament – estudi – avaluació, per la seqüència: estudi (auto-,peer, hetero)-avaluació – ensenyament.
- Suposa desplaçar fora de l’aula determinades parts del contingut a través d’activitats guiades i determinats recursos tecnològics per poder dedicar les hores de classe a un aprenentatge que promogui la reflexió, l’anàlisi i la discussió.
Amb aquest model, el professor universitari deixa de ser un transmissor de coneixement per convertir-se en guia i facilitador d’aprenentatges, en un organitzador d’experiències d’aprenentatge rellevants pels alumnes. El docent dedica una part important de les seves activitats a dissenyar i elaborar bons materials didàctics i guies per a l’aprenentatge en suports moderns i actuals a través de les TIC, com poden ser vídeos tutorials per, posteriorment a classe, adaptar i transformar el seu coneixement profund de la matèria en funció de les necessitats reals dels estudiants. Com a estratègies dins d’aquest model podem trobar: Team based learning, just in time learning i peer instruction.
Per a l’alumnat requereix d’un canvi d’hàbits, en el sentit que han de realitzar activitats, plantejar dubtes, qüestions per aprofundir i estudiar individualment o en grup abans de la classe presencial.
Com portarem a terme la recerca?
Realitzarem onze estudis de casos en dos àrees de coneixement: ciències de l’educació (pedagogia, educació social i psicopedagogia) i ciències de la salut (infermeria).
A la FUB hem escollit el Team based learning par aplicar a simulació de quart curs i el just in time combinat amb peer instruction a Educació per a la salut.
Recollirem la informació mitjançant l’observació, participant i no participant a les aules on es porta a terme la innovació educativa; entrevistes en profunditat a cada un dels professors participants de l’estudi; grups de discussió amb els estudiants i registre de resultats i qualificacions obtingudes.
Posteriorment passarem a analitzar les dades i l’elaboració dels resultats.
Esperem poder-vos informar dels resultats obtinguts a finals d’aquest any 2015.
Com a professors dels estudis d’infermeria estem molt engrescats en aquest projecte ja que creiem que millorarà l’aprenentatge dels nostres estudiants, alhora que ens permet adaptar-nos als canvis que suposen les TIC per a l’aprenentatge.
Per més informació podeu consultar:
- WEB: http://www.theflippedclassroom.es/
- Llibre: The flippeed Classroom, cómo invertir la escuela en un espacio de aprendizaje. De Javier Turón, Raúl Santiago i Alicia Díez. Digitaltext. 2014
Glòria Tort, professora dels estudis d’Infermeria UManresa