L’escola Ítaca de Manresa es defineix com una escola acollidora, que respecta la identitat personal i la diversitat de cadascú, oberta i compromesa amb l’entorn i on els valors democràtics i humans s’aprenen a partir de l’experiència del dia a dia. Una part important del temps escolar el destinen als espais de treball per àmbits temàtics.
Experiències autèntiques
L’aparició d’un crani de vaca provoca l’inici d’una col·lecció de restes. Ossos, dents i banyes interpel·len els nens i nenes que prenen iniciatives per a respondre les preguntes a partir del saber compartit, l’ús d’instruments o la consulta de textos. Una experiència autèntica i per tant, emocionant, d’aprenentatge; ni simulada ni simplificada ni en versió 2D.
Model d’ésser viu complex
Com devia ser abans el crani? Quin animal era? Què podem suposar que menjava? Què li pot haver passat? Preguntes que comporten pensar no només en les característiques morfològiques dels animals, sinó també en la relació d’aquestes amb les funcions de l’ésser viu i amb el lloc on viuen. Una manera d’afrontar l’estudi de la vida partint de què tot està connectat amb tot, lluny de l’aprenentatge aïllat d’aparells o parts del cos sense relació.
Espai científic
Un espai de ciència definit com “una aula configurada amb material real disposat per àmbits temàtics de manera suggerent, de lliure accés pels nens i nenes i amb una intervenció molt acurada i respectuosa amb els processos dels infant per part de l’adult” 1. Fàcil de posar en paraules, difícil de portar a terme a la pràctica. Per això necessitem compartir i debatre amb les mirades d’altres.
I el currículum diu….
Convé tenir present que els fenòmens naturals no es presenten en la realitat sota un prisma disciplinar, sinó en forma de problemes, interessos, conflictes o expectatives que es comprenen millor quan s’estudien i s’analitzen relacionant coneixements.
1. Definició del Grup de Treball d’Espais de Ciència de la FUB. Si esteu interessats a participar, escriviu a mpedreira@fub.edu.