L’escola pública Pau Casals del Vendrell es preocupa de lligar l’aprenentatge dels nens i nenes amb el món on pertanyen. Des de l’aula de ciències, es proposen diferents activitats que parteixen de la realitat per a buscar les interpretacions que ens permeten entendre aquest nostre món des de la pròpia perspectiva cultural.
El màxim de pes amb el mínim d’esforç
Una palanca amb el punt de suport mòbil, un dinamòmetre, un objecte qualsevol i l’interès per respondre la pregunta del títol, com aixecar el màxim de pes amb el mínim d’esforç. Cal entendre bé la pregunta, planificar com fer-ho per trobar resposta, trobar un procediment ordenat, unes taules per organitzar la informació quantitativa, una manera d’explicar-ho que serveixi universalment, no només per nosaltres…. en definitiva, seguir un procediment científic amb sentit per als nens i nenes.
Pensar amb les mans
Lligar teoria i pràctica és essencial per entendre els fenòmens. No ens podem quedar en la pura especulació cognitiva que no es contrasta amb la realitat ni només amb la pràctica com a activitat manual que no requereix prendre decisions intencionades: cal que els coneixements teòrics ens serveixin per interpretar la realitat viscuda.
Dones i tecnologia
Tradicionalment, el camp del control de la maquinària i la tecnologia ha estat un camp costós pel sexe femení, Hem d’aconseguir que les nostres nenes i noies trobin el gust per entendre el funcionament de les màquines, per muntar i desmuntar sense que sobrin ni faltin peces, per dissenyar i construir els seus propis artefactes. Per a aconseguir-ho, cal que l’escola incorpori aquest tipus d’activitat de manera natural.
I el currículum diu….
L’aprenentatge ha d’ésser contextualitzat i encaminat a interpretar les experiències, tant directes com indirectes, properes en el temps i en l’espai, i significatives a fi de poder establir relacions cognitives i afectives.
Accés a l’arxiu en PDF
Acceso al archivo en PDF