L’escola dels Encants de Barcelona, que basa la seva acció educativa en ambients relaxats de lliure circulació, té mota cura dels espais i els materials com a factors educatius clau. A l’exterior, han volgut transformar el pati en un jardí ple de secrets, perquè el jardí és un espai summament educatiu que ofereix als nens i nenes diversitat d’ocasions de creixement personal.
Organitzar l’espai exterior
“Un espai exterior gran, sense personalitat, buit i pla no és pas un jardí per viure¸ s’assembla més a un pati per l’hora d’aire dels presos. Produeix confusió, dispersió, nerviosisme i avorriment. El jardí és – hauria de ser – un lloc articulat, acollidor, encisador, ple de secrets. Els espais exteriors han de ser pensats amb la mateixa cura que els interiors.” (Ritscher, 2003)
Riquesa d’opcions
Un espai que afavoreix el joc motriu i la destresa física però també el descans en racons tranquils, que promou el joc simbòlic i de representació, que fomenta el joc exploratori amb tot allò que és natural, amb punts d’aigua d’accés lliure, que dóna peu a les relacions interpersonals, la presa de decisions autònoma, la resolució de conflictes sense intervenció de l’adult…. La disposició i riquesa d’espai i materials determina en gran mesura les possibilitats de joc.
Res és gratuït
També l’exterior reflecteix la concepció educativa subjacent de l’escola, una determinada manera d’entendre i valorar la infància. I aquest reflex no és fruit de la casualitat o l’atzar. Materials, instruments, estructures, disposició, organització, normes d’ús…. res és gratuït, tot s’esdevé a partir de la planificació i intervenció intencionada de l’equip de mestres.
I el currículum diu….
A l’educació primària, l’esbarjo es considera una activitat educativa integrada en l’horari lectiu de l’alumnat i, per tant, s’hi han de respectar també els principis del projecte educatiu.
Ritscher, P. (2003) El jardí dels secrets. Barcelona: AAMM Rosa Sensat