El projecte 0-6 de Reggio Emilia a Catalunya

L’impulsador d’aquesta xarxa d’escoles públiques i laiques és Loris Malaguzzi pedagog i mestre que ha sabut fer créixer el projecte de les escoles infantils municipals i ha sabut acompanyar i formar molts i molts professionals durant més de 30 anys.

Podem afirmar que l’idea d’escola com lloc de producció de cultura i com lloc de trobada de diferents generacions de ciutadans s’ha mantingut també després de la mort de Loris Malaguzi en 1994.

El seu concepte d’escola com d’un laboratori ON fer experiències d’aprenentatge significatiu, la seva idea del mestre/educador que acompanya a l’infant en la creació del seu propri aprenentatge, la seva imatge d’infant, actiu, capaç, protagonista i que viu en relació amb els altres, amb l’entorn (fisic, natural i cultural) i amb els materials segueixen vives avui dia i es poden considerar els pilars del projecte educatiu de la ciutat de RE.

Els 3 protagonistes de l’experiència educativa, segons Loris Malaguzzi i els seus col.laboradors, són:
ELS INFANTS
ELS/LES MESTRES
LES FAMÍLIES

Aquest 3 subjectes treballen conjuntament per arribar a aquella confiança i aquell vincle imprescindible per construir una bona relació educativa.

PEDAGOGIA DE LA RELACIÓ.
–  L’ORGANITZACIÓ de l’escola com un VALOR
– Els ESPAIS i els MATERIALS juguen un paper fundamental dins dels processos d’aprenentatge dels infants (metafora de l’espai com 3er educador).

L’espai ha de ser ACOLLIDOR, organitzat segons uns criteris de funcionalitat i estètics, ens aporta benestar i ha de permetre oferir al mateix temps diferents propostes de joc i de treball, amb un ampli ventall de possibilitats per fer per part de l’infant.

L’organització de les aules per treballar els diferents llenguatges i els espais comuns són també viscuts com espai de relació i aprenentatge (entrades, passadissos, jardí, bany, etc).

L’ATELIER (on treballar els llenguatges manipulatius i plàstics) és una de les caracteristiques de les escoles de RE.

Loris Malaguzzi volia un mestre amb formació artística en plantilla per trencar amb un saber només pedagogic: gràcies a aquesta innovació, les escoles de RE han pogut desenvolupar un idioma propi i una propia didàctica enfocada cap a la recerca educativa i expressiva a través dels numerosos llenguatges que els infants posseeixen (metàfora dels CENT LLENGUATGES) i que els adults, mestres, poden accompanyar oferint espais adecuats i oportunitats de desenvolupament.

PICCCOLO MONDO

L’experiència del nido-scuola Piccolo Mondo que neix a Valldoreix fa 5 anys gràcies a la voluntat del Consulat General d’Italia i d’una cooperativa de mestres reggiana ha permès portar a terme un projecte 0-6 interpretant els valors i l’organització de l’experiència italiana en un altre context, ha sigut molt enriquidor i ha permès la convivència de families de diverses cultures i d’infants de edats diferents.

Paraules clau per recordar quan parlem d’aquesta experiència:
RESPECTE
(respecte per els altres, per les coses, als objecte, importància de l’estètica de l’entorn)
COMPARTIR
(temps, espais, pensaments, materials)
ESCOLTA
(actitut d’escolta per entrar en relació amb els altres –famílies, infants, mestres… )
ORGANITZACIÓ
(temps del dia a dia, setmanes, mesos, anys…)

Per saber-ne més…

Selecció bibliogràfica sobre l’experiència de Reggio Emilia:

– Altimir, D. Com escoltar els infants? Col•lecció Temes d’Infància, 53. Barcelona: Rosa Sensat, 2011.
– Diversos autors. Els Cent llenguatges dels infants: la narrativa del possible. Propostes de les nenes i els nens de les escoles bressol i dels parvularis municipals de Reggio Emilia. Barcelona: Rosa Sensat, 2005.
– Dolci, M. Gargots teatrals. Col•lecció Temes d’Infància, 61. Barcelona: Rosa Sensat, 2010
– Escoles Bressol i Parvularis Municipals de Reggio Emilia. Els petits del cinema mut. Jocs de fer veure a l’escola bressol entre peixos i infants. Barcelona: Rosa Sensat, 2004.
– Escoles Bressol i parvularis Municipals de Reggio Emilia. Consells. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat-Reggio Children, 2004.
– Escoles Bressol i parvularis Municipals de Reggio Emilia. De viatge amb els drets de les nenes i dels nens. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat- Reggio Children, 2005.
– Alfredo Hoyuelos, La ética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi, Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2004, Temas de Infancia nº 11.
– Alfredo Hoyuelos, La estética en el pensamiento y obra pedagógica de Loris Malaguzzi, Barcelona:Octaedro-Rosa Sensat, 2006, Temas de Infancia nº 15.
– Xarxa Territorial d’Educació Infantil a Catalunya, Documentar la vida dels infants a l’escola, Col.leció Temes d’Infància nº 59, Barcelona:Rosa Sensat, 2005.

Revistes:
Cuadernos de Pedagogía, La infancia en Reggio, nº 307, Novembre 2001 (pag. 51-86)

Infància a Europa nº 04.6,  Caminant sobre fils de seda. Escoles bressol i parvularis de Reggio Emilia (revista monogràfica sobre Reggio Emilia)

2 Replies to “El projecte 0-6 de Reggio Emilia a Catalunya

  1. quería averiguar las instituciones educativas en barcelona que siguen esta corriente, alguien me puede ayudar? Gracias!

  2. Bones,
    Sóc estudiant de 3er de MEI i estem realitzant un treball de l’assignatura de EEI (Escola d’Educació Infantil), en el qual ens demanen dissenyar un plànol d’una escola bressol. Després de treballar diverses metodologies, ens hem volgut centrar en aquesta, ja que creiem que és una de les més innovadores i significatives. L’estructura organitzativa de l’espai és òptima, i per això mateix ens agradaria poder partir d’aquesta idea reggioemiliana per tal de realitzar el nostre treball.
    En aquest sentit, demanem la vostra ajuda per tal de facilitar-nos el plànol d’una escola reggioemiliana, ja que després de cercar per arreu no hem trobat res.
    Esperem la vostra resposta. Moltes gràcies per tot.
    Atentament,

    Marta

Deixa un comentari