Des dels estudis de grau en Educació Infantil de la FUB considerem les pràctiques com un element fonamental en la formació dels/de les futur/es mestres, i, per tant, posem especial cura en buscar la màxima qualitat d’aquestes estades.
A fi que els i les estudiants coneguin les característiques i peculiaritats dels diferents contextos i etapes educatives, les pràctiques es realitzen en diferents escoles i etapes cada any:
.- Pràcticum I: La meitat de dies a Infantil (3-6) i l’altra meitat a Primària (6-12).
.- Pràcticum II: Íntegrament a Escola Bressol (0-3).
.- Pràcticum III: Íntegrament a Infantil (3-6).
.- Pràcticum IV: L’alumnat pot escollir entre les dues etapes d’Infantil, 0-3 o 3-6.
Per aconseguir fer de les pràctiques un temps formatiu d’impacte, treballem sobre dues idees clau:
1) Veure i viure bons models educatius:
• Les pràctiques només es poden dur a terme en centres que hagin estat reconeguts pel Departament d’Educació com a centres formadors (ORDRE EDU/122/2009, d’11 de març)
• Posem especial èmfasi en mantenir convenis de pràctiques amb escoles singulars, és a dir, escoles que són reconegudes en la comunitat educativa com a centres innovadors i de referència.
2) Compartir-los sota la mirada de mestres experts.
Les estades a les escoles es combinen amb trobades en grup petit (15-20 alumnes) on es puguin confrontar els diversos models d’escoles de tots els participants. Aquest espai de diàleg complementari a les estades als centres, i també de rigorosa assistència, es considera una eina bàsica en la formació dels/de les futurs/es mestres que es proposa com a objectius:
• A través de la mirada de mestres expertes, ajudar als i les estudiants a interpretar tot allò que passa a l’escola i lligar-ho amb les idees i models que ho sustenten sobre com som i com aprenem les persones.
• Crear grups de discussió i anàlisi de vivències i experiències que ajudin a donar sentit als conceptes que provenen de les diverses assignatures.
• Canviar les concepcions educatives que tenim tan arrelades a causa de la història escolar viscuda per cadascú.
• Afavorir la integració en un grup reduït que permeti expressar a cadascú les seves maneres de pensar i contrastar-les amb la resta de companyes.
• Aprendre a funcionar com un grup de treball que es planteja fites comunes i on s’aprèn a partir de la participació de tothom.
D’aquesta manera és com treballem des dels Estudis d’Educació Infantil per fer d’aquestes estades a escola, períodes de pràctiques 100% profitosos tant per l’escola com per l’alumne/a.