El passat dia 11 de maig en David Altimir va iniciar el II Cicle Obert de Conferències Educatives de la FUB amb la xerrada “Escoltar els infants per provar de ser millors adults“.
En aquesta primera conferència, en David va començar fent una mirada al passat per fer-nos veure el recorregut històric que ha seguit l’escola com a institució fins als nostres dies, de manera que entenent el passat, es pot entendre el present, fixant-nos en l’evolució soferta fins al dia d’avui.
Després ens va fer parar atenció sobre tres paranys que pot comportar l’ofici de mestre/a:
1) Aïllament i solitud:
. de l’escola davant la societat
. del mestre/a a la seva classe
. de l’infant davant del grup
2) Manca d’humilitat (mestres)
. davant dels infants
. davant les famílies
. per acceptar crítiques i poder avançar
3) Confortabilitat:
. de l’ensenyament sistemàtic
. de les famílies que deleguen en excés a l’escola
. d’infants i joves massa passius a l’hora d’aprendre.
En aquest sentit, com a professionals de l’educació hem de procurar una actitud diferent, marcada per humilitat, disponibilitat i sobretot per capacitat per sorprendre’ns.
També va remarcar la importància de l’escolta com a part indispensable d’aquesta actitud de mestre/a, entenent l’escolta com la capacitat i necessitat d’escoltar, de recollir, d’organitzar i de comprendre el que la intel.ligència dels infants i dels adults produeix en el context de l’escola.
En el context del Pràcticum II dels estudis, les i els alumnes de 2n d’Educació Infantil de la FUB han treballat la documentació a l’escola bressol, i en aquest context el David Altimir també va voler fer esment de la importància de treballar la documentació a l’escola. Va explicar que la documentació és un recull fet amb imatges, anotacions i produccions dels infants, que surten de la vida de l’escola, viscudes per infants, mestres i famílies, que va adreçada a qualsevol d’aquests 3 col.lectius i que sobretot han de provocar una reflexió sobre el rol de cadascun d’ells en el context escolar.
En paraules del mateix Altimir, “el quotidià és el projecte dels projectes, hem d’organitzar un quotidià on l’adult sigui poc imprescindible“.
Un cop finalitzada la xerrada els i les assistents van poder gaudir dels treballs de documentació de l’alumnat de 2n d’educació infantil, alguns presentats en format pòster i d’altres en format digital, per acabar tots i totes al bar de la FUB fent un berenar per celebrar el final d’aquest primer Pràcticum II.
Per què no proveu d’escoltar als vostres alumnes universitaris per demostrar el que justament prediqueu? O és que no sou uns “millors adults?
Hola indignat:
Em sap greu que et sentis poc escoltat, més quan estic convençuda que estàs en una institució amb tot l’equip docent molt a l’abast i amb les portes dels despatxos sempre obertes a les i els alumnes per qualsevol cosa que tingueu.
Ara, evidentment, que t’escoltem no vol pas dir que et fem cas en tot… Et convido a venir a veure’ns qualsevol tarda i ens escoltarem.
Montse Pedreira
Gràcies per l’acollida i pel resum tan precís.
Molta sort a les estudiants!!
Fins aviat!
David