CANALS PER POTENCIAR ELS VINCLES FAMÍLIA-ESCOLA DES D’UNA MIRADA SISTÈMICA – Montse Galbany, Rosa M. Pallissé i Cristina Valldeneu
El taller exposava l’experiència de dos centres diferents, una escola bressol i una escola pública, sobre la Pedagogia Sistèmica. En concret, se centrava en la relació de la comunitat educativa del centre amb les famílies i també de les relacions afectives entre totes les persones involucrades dins l’escola.
Primer va fer la seva presentació l’escola bressol Els Daus de Cardedeu, una comunitat educativa que es basa principalment en la relació d’afecte amb les famílies. Van parlar de la importància de potenciar la comunicació per sobre de tot per tal d’aconseguir confiança i proximitat. L’explicació es va basar en exemples i experiències viscudes. Donen molta importància a la benvinguda i la rebuda de les famílies, que basen en entrevistes personals en les que es busca sempre un ambient agradable, tranquil i proper.
Volem destacar la cooperació de les famílies dins l’escola. Aquestes poden participar sempre que volen en les activitats de l’escola, tenint en compte de mantenir l’actitud de respecte al fer dels nens i nenes que l’escola considera adequada . En definitiva, enforteixen els vincles entre fills, pares/mares i l’escola, sempre amb l’objectiu d’estimular i proporcionar a l’infant el millor context possible, seguretat, confiança i sentiment de pertinença.
Presentació de l’experiència en pdf
RELACIONS EN L’EQUIP DE MESTRES – Montse Villoldo, Alba Illa i Pep Sivilla
La segona experiència va ser a càrrec de l’escola pública de Mataró Joan Coromines. Una escola novella ja que només fa cinc anys de la seva creació. Es van centrar en la importància de les relacions entre totes les persones que conformen la comunitat educativa i van fer referència al pla de rebuda dels nous docents.
L’escola té escrit un protocol d’acollida que consisteix en una explicació acurada i individual del projecte educatiu del centre, dedicar el temps necessari a les presentacions a tota la comunitat, delegar a una persona en concret per orientar i recolzar la persona novella durant l’adaptació, i crear un entorn càlid, afectuós i de confiança al voltant d’aquesta persona, per aconseguir que sempre hi hagi algú per ajudar-la.
Vam fer una dinàmica de grup per tal d’explicar la diversitat d’individus dins l’equip escolar, ja sigui per diferents professions, edats i nivells d’experiència professional. Per últim, dir que donen també rellevància al comiat de les persones. Volem destacar la importància i el valor que donen a totes les persones del centre, ja sigui docent, cuiner o recepcionista.
Presentació de l’experiència en pdf
Relatores: Eva Abad i Alba Carbonell (alumnes de 1r d’Educació Infantil de la FUB)