TALLER 5: “L’acompanyament dels comiats i les pèrdues” i “Freqüències2: D’una exposició a una experiència de tota la comunitat educativa”

L’ACOMPANYAMENT DELS COMIATS I LES PÈRDUES – Carme Sala

El taller 5 el va iniciar la Carme Sala. Ens va fer col·locar a tots els assistents en semicercle i va començar a explicar la seva experiència i el tema de pèrdues. Ens va dir que ella no era mestra, sinó terapeuta i deia que molts mestres no saben reaccionar davant de pèrdues o dols. Va remarcar que en aquests casos, hem de tenir en compte que som persones, independentment dels rols que exercim (mestres, pares, veïns…).

La vida i la mort formen part del mateix, és a dir, les coses comencen i acaben, i fins i tot, som d’una manera més plena quan no hi som. Després va parlar sobre el procés de dol, sobre que aquest ens ajuda a créixer però també ens trastoca i ens fa patir. La pèrdua d’una persona estimada, a vegades, ens fa sentir culpables i ens transmet una desconfiança vers la vida, perquè les coses deixen de ser com pensàvem. Després d’una pèrdua sorgeix un sentiment de buidor perquè perdem una persona físicament, no obstant, en altres nivells podem tenir relació amb aquestes persones, perquè podem pensar en elles. Aquest procés és diferent per cada persona, però sempre es necessita una persona acompanyant que doni calidesa i acolliment, ajudant així, físicament i emocionalment.

L’acompanyant, sense forçar, ha d’ajudar a que els sentiments de dolor surtin. Hi ha moltes coses per poder assimilar millor les pèrdues, com escriure, dibuixar, escoltar música, etc. I a mesura que passa el procés, podem veure que cada vida és important i sempre la recordarem, i ja no només veurem el dolor.

Finalment va fer un petit incís sobre l’existència del més enllà, ens va fer tancar els ulls i ens va fer reflexionar sobre alguns temes que havia parlat.

FREQÜÈNCIES 2: D’UNA EXPOSICIÓ A UNA EXPERIÈNCIA DE TOTA LA COMUNITAT EDUCATIVA – Dolors Feixas, Carol Giralt i Montse Fusalba

Després de la xerrada de la Carme, la Dolors, la Carol i la Montse ens van presentar el projecte de la seva escola , el Puig d’Esparraguera, i el projecte Freqüències 2.

És un projecte que forma part de tota l’escola, des dels 2 anys fins als 16, en el que intervenen els alumnes, els mestres i les famílies. Té una mirada artística, filosòfica, literària, cultural, emocional i el sentit que cada persona va teixint.

Aquest projecte parteix d’una exposició d’art de l’artista Eugènia Balcells que es titula “Freqüències”, (d’aquí el nom ), l’obra es basa en la projecció lumínica dels elements de la taula periòdica. Es parteix d’aquesta exposició per fer un treball transversal i interdisciplinar que conclou amb l’edició d’un llibre. L’escola va comptar amb la visita de l’artista Eugènia Balcells, que va estar encantada del treball exhaustiu fet a partir de la seva obra.

Ens van explicar un treball que van elaborar els nens amb les seves ombres. Una altra activitat, que van realitzar els nens i nenes d’infantil, va consistir en explorar la llum i cada nen i nena es va identificar amb un color. És un projecte que obre la porta a la cultura i on la diversitat és una riquesa.

Donen molt valor a l’exposició i documentació del projecte. Van elaborar un llibre i ens el van ensenyar a tots els assistents. Després es va fer una mica de debat entre tots i totes i la resta de mestres que hi havia els hi van donar l’enhorabona per projecte.

Presentació de l’experiència en pdf

Relatores: Sílvia Bordas i Lorena Blánquez (alumnes de 1r d’Educació Infantil de la FUB)

Leave a Reply