Els avenços tecnològics en l’àmbit de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han generat canvis socials i culturals molt significatius. El segment més jove de la població viu totalment immers en aquest nou model de societat, aprofita al màxim els seus beneficis i, al mateix temps, presenta la més gran exposició als seus riscos potencials.
Per educar el bon ús d’aquestes eines cal plantejar, entre d’altres coses, la necessitat de:
.- Acompanyar l’infant en el descobriment del món digital, tal com ho fem en el món real. Per això és important que tinguem els coneixements necessaris i si no els tenim, cal aprendre les estratègies per a poder-ho fer. Si tenim fills i filles, sobretot si ja són adolescents, aprendre d’ells és una oportunitat que no podem deixar passar i, per la nostra banda, podem omplir de continguts, valors i experiència cadascun dels interrogants que ells puguin plantejar.
.- Comunicació i educació per part de pares i mares per tal d’aconseguir un ús segur i confiable d’Internet per part dels nens.
.- Assumir la responsabilitat d’educar i pactar conductes adequades en l’ús d’Internet; de la mateixa manera que ensenyem als nostres infants a anar sols pel carrer d’una manera segura, els haurem d’ensenyar a navegar sols per Internet.
.- No deixar que els infants juguin sols, és important que l’estona de joc sigui en moments compartida, aquesta és una manera de saber a què juguen i de fer-ne un espai de relació molt afavoridor.
.- Pactar els moments de joc, no podem permetre que els nens i les nenes es passin hores i hores davant dels videojocs. Els videojocs no han de fer el paper d’element alienador, ni de substitutiu d’altres activitats, al contrari, han de fer el paper d’una estona lúdica més però no per això l’única.
Així doncs, educar en l’ús saludable de les TIC és una assignatura més que pares i mares han de tenir en compte i han d’assumir.
Carla Graner
Professora col·laboradora dels Estudis de Grau en Educació Infantil de la FUB, GIR Mútua Terrassa.