Volem dedicar l’entrada d’avui a parlar sobre el TDAH,
un trastorn de dèficit d’atenció i hiperactivitat que afecta
entre un 5 i un 10% en la població infantil, arribant a la
edat adulta en el 60% dels casos.
QUÈ ÉS AQUEST TRASTORN?
És un trastorn que apareix en la infància i es sol diagnosticar sobre els 7 anys. Es manifesta amb un augment de l’activitat física, impulsivitat i dificultat per mantenir-se atent. La genètica sol ser un factor d’alt de risc en aquest diagnòstic.
SÍMPTOMES
Aquests trastorn es divideix en tres subgrups relacionats amb característiques del desordre; us adjuntem un quadre explicatiu de les característiques:
Cal tenir en compte que els símptomes es poden manifestar de forma diferent segons l’edat del nen i s’ha de manifestar en dos o més àmbits, per exemple a casa i a l’escola. La proporció d’afectació per edat i sexe és la següent:
Per a ser diagnosticat del TDAH no s’han de presentar tots els símptomes descrits anteriorment, ja que hi ha casos on predomina la persona hiperactiva o el dèficit d’atenció.
QUINES CONSEQÜÈNCIES POT TENIR A LA LLARGA?
-Baixa autoestima.
-Ansietat i depressió.
-Trastorn de conducta
Per tant… Si sospitem de l’existència del trastorn, què podem fer?
Acudir al pediatra i ell ens derivarà a la Unitat de Salut mental infanto-Juvenil de la zona on gràcies a diversos estudis, faran el diagnòstic adequat i pautaran la medicació.
CONSELLS EDUCATIUS PER CONVIURE AMB TDAH
- El paper de la família és importantíssim des de la primera visita amb l’especialista.
- Les activitat extraescolars poden ser una solució positiva per al nen, per ajudar a relacionar-se i sortir de la rutina.
- Tenir una actitud positiva davant del TDAH és molt important. Pot servir d’ajuda considerar el TDAH com un aprenentatge diferent i no com a una discapacitat.
- Per als més petits, el joc és una manera fantàstica de desenvolupar habilitats socials. Els ensenyen a seguir unes normes, concentrar-se, establir torns i col·laborar. També els ensenyen a perdre i a divertir-se sense guanyar. Això si, és molt important explicar les normes i desprès seguir-les durant el joc.
- Realitzar correctament el tractament farmacològic prescrit és essencial per a disminuir els símptomes del TDAH i afavorir a una millor concentració per al nen sobretot a l’àmbit escolar.
S’ha de tenir en compte que la falta de disciplina, l’excés de televisió o videojocs i el consum d’additius alimentaris, no són la causa del TDAH. El TDAH no és un mite!!! Volem aprofitar per desmentir falses creences com aquestes:
- El TDAH és un invent per etiquetar a nens difícils.
- És degut a la mala educació proporcionada pels pares.
- El nen amb TDAH necessita classes especials.
- El tractament psicoestimulant que s’utilitza deixa de ser
efectiu a l’adolescència i altera el creixement.
Per finalitzar us recomanem aquest vídeo sobre la història d’en Pablo, un nen de 7 anys diagnosticat de TDAH.
http://www.youtube.com/watch?v=Hf3UDfp-qUs
Bibliografia
- Fundació CADAH. Definició i característiques del TDAH [pàgina web]. Any 2012. [Data d’accés: 12/12/2013]. Disponible a: http://www.fundacioncadah.org/web/articulo/definicion-y-caracteristicas-del-tdah.html
- Shire Pharmaceuticals Ibérica S.L. Madrid. Consejos para familiares y amigos [página web]. Setiembre 2013. [Data d’accés: 12/12/2013] Disponible: http://www.tdahytu.es/consejos-para-familiares-y-amigos/
- American Academy of Child and Adolescent Psychiatry and American Psychiatric Association. TDAH. Guía de tratamiento para padres [pàgina web]. [Data d’accés: 12/12/2013]. Disponible a: http://www.parentsmedguide.org/ParentGuide%20-%20Spanish.pdf
Gràcies per seguir-nos una setmana més!!! Esperem els vostres suggeriments per millorar aquest espai.
Gisela Serrano Cañadas i Núria Soler Delgado
Estudiants de 4t d’Infermeria
m’ha agradat molt aquesta entrada. El meu fill Pol té TDAH i en un principi tenia dificultats a l’escola. Gràcies al tractament ara és un nen molt normal i sense problemes per aprendre.