La comunicació és una habilitat multidisciplinar que diferencia l’ésser humà de la resta d’animals. Malgrat que aquesta destresa és quasi innata, és una arma que, mal o poc utilitzada, pot anar en contra nostra. Si no sabem preguntar, escoltar, explicar, fer-nos entendre o informar… no ens en sortirem!. En cap cas, ni es pot deixar a l’atzar i a les qualitats personals ni hem de renunciar a fer-ho millor cada dia. En el seu sentit més ampli, una bona comunicació ha de ser un complement fonamental de les habilitats professionals fins a convertir-se en una aliada, en un valor afegit.
La formació com a podòlegs ens dona les eines i els coneixements per exercir una professió que, en moltes vessants, suposa un tracte directe i diari amb persones. Els coneixements ens aporten expertesa en la nostra feina, però en el tracte personal, unes bones habilitats comunicatives, tant amb els nostres pacients com amb els altres professionals, ens han de permetre arribar a l’excel•lència professional.
Cal que, a banda de bons podòlegs siguem bons comunicadors i dominem, com més millor, tècniques comunicatives a tots nivells: des de conèixer el llenguatge del cos a ser capaços de preguntar el que toca; des de saber escoltar a explicar amb paraules (planeres o tècniques, depenent de l’interlocutor) allò que volem dir.
És d’aquesta manera que ens entendrem i ens farem entendre.
Dolors Bernadas Suñé.
Llicenciada en Ciències de la Informació.
Estudiant de 2n curs del grau en Podologia.