NEUROEDUCACIÓ: DE LA NEUROCIÈNCIA A L’AULA
Com el cervell processa la informació? Com controla les emocions i els sentiments? Com respon davant de certs estímuls? Com funcionen els processos atencionals? Com es consolida la memòria? Com incideix la motivació?
Diversos estudis han demostrat que només aprenem allò que ens crida l’atenció i allò que ens genera emoció al ser après. Que l’exercici físic i dormir bé faciliten de forma clara i directa l’aprenentatge i la consolidació de la memòria. Que aprenem més de forma grupal que individual, donat que som éssers socials per naturalesa, i que el bon humor, entre molts altres factors, facilita l’aprenentatge.
Un altre gruix d’estudis demostren les disfuncions o alteracions en el funcionament d’algunes àrees del cervell que estan relacionades amb alguns dels trastorns de conducta i de l’aprenentatge que més ens preocupen avui en dia, com el TDAH o la dislèxia, entre d’altres.
Conèixer i tenir present tota aquesta evidència científica és bàsic i indispensable per a què mestres i educadors/es puguem millorar la nostra pràctica pedagògica a l’aula i puguem oferir experiències d’aprenentatge que realment potenciïn i respectin el desenvolupament dels infants.
Per a saber-ne més:
Blakemore, S.J. i Frith, U. (2007). Cómo aprende el cerebro: las claves para la educación. Barcelona: Editorial Ariel.
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial.
Tokuhama-Espinosa, T. (2011). Mind, Brain and Education Science: A Comprehensive Guide to the New Brain-Based Teaching. New York: W. W. Norton & Company.
LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES: DE LA TEORÍA A LA PRÀCTICA
Durant el curs veurem quines són les intel·ligències proposades per Howard Gardner, com podem treballar-les i com podem utilitzar-les per afavorir que tots els nostres alumnes aprenguin. Donarem especial rellevància a les intel·ligències interpersonal i intrapersonal vinculant-les a metodologies de treball cooperatiu i estratègies d’autoavaluació. A més, ens endinsarem en la creativitat, aprendrem què és i com podem potenciar-la.
Descobrirem com treballen les escoles d’intel·ligències múltiples a partir d’audiovisuals i experiències i dissenyarem propostes i projectes des d’aquest nou enfoc.
La última part del curs la dedicarem a conèixer els models actuals d’altes capacitats: la superdotació i els talents. Parlarem sobre els mites i les veritats al voltant d’aquest col·lectiu i aprendrem a donar resposta a les seves necessitats educatives específiques.
La Fundació Universitària del Bages ofereix la possibilitat de subvencionar aquests cursos mitjançant la gestió de bonificacions de la Fundación Tripartita.