L’Escola Terraprims de Camallera (ZER Tramuntana, Alt Empordà), una escola petita, dinàmica i humana, es relaciona amb el seu entorn amb fluïdesa i reconeix el valor d’aprendre no només des de les aules sinó interactuant amb el món. Cada final de curs, l‘àrea d’educació física organitza una pedalada amb la participació dels nois i noies de tots els cicles de primària.
Arrelar-se al país
Sortir a l’entorn permet donar valor a les petites coses que ens han fet com som com a poble: les restes arqueològiques menors, petita arquitectura històrica (ermites, barraques de pastor, pous de glaç…), fonts, estanys, camins GR, miradors, paisatges, cultius… En un món tan global, on és tan fàcil deixar-se enlluernar per les meravelles de l’altra punta del planeta, cal ajudar a reconèixer el valor d’allò local i nostre.
Autonomia individual en un projecte col·lectiu
La pedalada és un projecte comú i és cosa de tots decidir la preparació: quin itinerari seguirem, què veurem, què ens fa falta… però al final la participació és individual i requereix responsabilitat, perseverança, control d’un mateix i esforç per a superar els obstacles i incomoditats.
Fer salut
Adquirir hàbits de vida saludables a l’escola comporta apreciar el valor de tenir cura del cos. Totes les activitats esportives ajuden al desenvolupament del benestar personal, però a més, el cas de la sortida en bicicleta amb els companys i companyes combina la satisfacció de l’esforç físic en un entorn natural immillorable amb el valor de l’amistat i la companyonia.
I el currículum diu….
L’educació primària ha de contribuir a conèixer, valorar i estimar l’entorn natural, social i cultural més proper, reforçant així el sentiment de pertinença i arrelament al país.