Els passats dies 25 i 26 de novembre, els Estudis d’Educació Infantil de la FUB van celebrar la 3a edició de les Jornades de Diàlegs Educatius que portava com a títol “Amb Q de Química“
Estem molt contents i contentes de poder comptar ja amb la tercera edició d’aquestes Jornades que van néixer el curs 2009-2010 coincidint amb l’inici dels estudis de Grau en Educació Infantil a la FUB, i que després d’haver-nos avesat a les “Converses digitals” l’any 2009, i a la “Mirada sistèmica” l’any 2010, enguany hem centrat les Jornades en la manera de treballar la Química a infantil i primària, essent el 2011 l’Any de la Química.
A continuació us deixem amb el recull de les principals aportacions de les xerrades i els tallers i esperem poder comptar amb els vostres comentaris:
Divendres 25:
16:30h: Fira d’Experimentació.
Les alumnes de 3r d’Educació Infantil de la FUB van fer el tret de sortida d’aquestes III Jornades, presentant als i les assistents, les seves propostes d’experimentació que van presentar el dissabte abans 19 de novembre al “Passeig per la Ciència”, la I Fira d’Experimentació per a Infants de 0 a 6 anys.
La presentació va tenir molt bona acollida per part dels assitents i de la resta d’alumnat dels Estudis d’Educació Infantil que van veure, en les propostes de les alumnes, molt bones idees per aplicar a la realitat de les seves aules, tant a 0-3 com a 3-6.
18h: Presentació del llibre “Química a Infantil i Primària”
Després de la Fira, i abans de la xerrada inaugural, el Jesús Chivite i la Núria López, coautors del llibre i membres del Grup Kimeia, van presentar el llibre realitzat pel Grup de treball Kimeia, coordinat per la Mercè Izquierdo i editat per Graó “Química a Infantil i Primària. Una nova mirada“.
El llibre mostra un recull d’experiències portades a terme en diferents escoles d’educació infantil i primària per mestres interessats i interessades a fomentar en el seu alumnat conceptes químics a partir d’experiències quotidianes que, de vegades, no s’analitzen directament des d’aquesta perspectiva (la festa de la castanyada, els caramels que recollim durant les festes de Sant Medir, el most que ens vam emportar de les colònies, el pa fet i cuit al forn de l’escola, els gelats que vam fer sense congelador…), però que demostren com la química contribueix a comprendre i gestionar amb responsabilitat el món que compartim.
Si voleu saber més sobre el grup de treball Kimeia, cliqueu aquí.
18:30h: “Mengem química, naturalment”
Seguidament va tenir lloc la xerrada inaugural de les Jornades a càrrec d’en Claudi Mans, catedràtic emèrit d’Enginyeria Química de la Universitat de Barcelona, delegat del rector com a coordinador del Campus de l’Alimentació de Torribera, col·laborador de l’ICE de la Universitat de Barcelona, vocal de l’Associació Catalana de Comunicació Científica, col·laborador de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), del CosmoCaixa, Termcat, i la Fundació Alícia entre d’altres, i autor de diversos articles i llibres com “Sferificaciones y macarrones: La ciencia en la cocina tradicional y moderna (2010), “Los secretos de las etiquetas: La química de los productos del hogar” (2007) o “Tortilla quemada” (2005).
Segons en Claudi Mans la química, com a ciència, és poc coneguda. Hi ha moltes magnituds físiques d’ús quotidià, com la velocitat, la força, el pes, la potència, l’energia, les diòptries, el voltatge, … I en canvi hi ha poquíssimes magnituds químiques: el pH, i la concentració. Molts avenços tecnològics i sanitaris no visualitzen que la química ha contribuit a la seva consecució. Per exemple, la reducció de la contaminació atmosfèrica perquè usem carburants més nets i vehicles amb catalitzadors són avantatges directament relacionades amb recerques químiques. O el disseny de fàrmacs deriva directament d’avenços de la química. O la identificació de contaminants a les aigües depèn de que els químics dissenyin nous sistemes més precisos d’anàlisi. La possibilitat de fer bolquers més eficaços deriva directament del disseny de gels superabsorbents, un avenç de la química. Els cosmètics que protegeixen més, els plàstics més lleugers i resistents, les bateries dels vehicles més eficaces i sense manteniment, els biocombustibles,… La química, doncs, és a sota de molts dels avenços de la ciència i de la tecnologia de la major part de coses del nostre entorn.
Per a més informació, consulteu el seu espai web.
20:30h: Visita guiada a Sant Benet de Bages
En acabat de la xerrada, vam enfilar cap a Sant Benet de Bages, on vam poder fer una visita comentada als espais més emblemàtics del monestir.
Un recorregut per l’església, construïda cap a finals del segle XII, la cripta, l’entorn suggeridor del claustre, la misteriosa atmosfera del celler i les galeries del migdia. Tot un retorn als orígens de la nostra història.
Abans, també vam poder fer una ullada a la Fundació Alícia, on vam poder conèixer alguns dels tallers que duen a terme amb infants de diverses edats.
21:30h: Sopar de Química
Per acabar la jornada, vam poder sopar al Món Sant Benet, on, a part de sopar d’allò més bé, vam comptar amb la participació d’en Marc Boada que va amenitzar el sopar amb el seu apassionat discurs sobre la ciència i fent alguns experiments de química que van crear dubtes i interrogants als i les comensals.
Dissabte 26:
9:30h: “Viure a l’escola… amb química”
La conferència matinal de dissabte, va córrer a càrrec de la Mercè Izquierdo, professora emèrita del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona, expresidenta del Col·legi de Llicenciats de Catalunya, autora de nombrosos llibres i publicacions sobre didàctica de les ciències i coordinadora del llibre “Química a Infantil i Primària”, realitzat junt amb el grup Kimeia.
La Mercè va donar una sèrie d’idees i consells per a viure amb Química en comptes d’ensenyar Química, sobre la importància del diàleg que s’estableix en el grup que parlar de química, i de la necessitat d’engrescar als infants amb la química de la mateixa manera que engresca el món de la cuina.
Sobre com fer química a l’escola, la Mercè va suggerir començar donant “nom químic” a tants i tants canvis que passen perquè sí: el ferro es rovella, les piles s’esgoten, els llumins s’encenen, els peixos respiren sota l’aigua, el formatge es floreix, etc… A més, hem de recordar que comptem amb els materials que són invisibles però que hi són, treballar la varietat de materials tant diferents entre ells (metalls, pedres, cristalls, fusta,…) i que també podem crear materials nous, i atendre als canvis que hi tenen lloc.
Finalment, ens va recomanar de no treballar la química puntualment com “avui hem fet química” sinó que hem de mirar de fer química sempre que poguem, aprofitant les oportunitats que se’ns presentin a l’aula per a treballar-la.
Si voleu accedir a la seva presentació, cliqueu aquí.
11:00h: Tallers de Química 0-12
Després de l’esmorzar, els i les assistents vam poder participar en un dels sis tallers que organitzaven els membres del grup de treball Kimeia.
Taller 1: Materials a 0-3
Aquest primer taller, a càrrec de la Mireia Roca, anava dirigit a l’etapa de 0-3 tot i que també era aplicable a 3-6.
Breu descripció del taller: Estem acostumats a fer experimentació amb els infants, molts cops perquè veiem que s’ho passen molt bé. Amb aquest petit tastet us proposem jugar com si fóssim infants, per reflexionar sobre els aprenentatges que esdevenen en aquest procés. A partir de materials simples i quotidians, pretenem observar les grans descobertes en les que ens inicia l’experimentació.
Per a més informació, cliqueu aquí.
Taller 2: L’aigua, una solució química
Aquest segon taller, a càrrec de l’Isabel Muñoz i la Núria López, anava dirigit al cicle superior de Primària.
Breu descripció del taller: A partir de diferents aigües i utilitzant l’observació, la manipulació i l’experimentació, intentarem esbrinar les seves característiques i procedències.
Per a més informació, cliqueu aquí.
Taller 3: Epaminondes o perquè no podem rentar un entrepà a la font
Aquest taller, a càrrec de l’Aida Basora i la Núria Garcia, anava dirigit l’etapa Infantil, tot i que podria ser aplicable a qualsevol nivell.
Breu descripció del taller: Basat en el conte de l’Epaminondes veurem com les accions que fa aquest personatge produeixen canvis en els materials , que passa quan els fem interactuar entre ells i que aquests canvis que provoquem poden ser reversibles o irreversibles. Reflexionarem sobre la naturalesa d’aquestes interaccions que de vegades provocaran resultats inesperats i molt diferents dels que la lògica ens havia fet pensar.
Per a més informació, cliqueu aquí.
Taller 4: L’espelma d’aniversari: tot observant un canvi
Aquest altre taller, a càrrec de la Teresa Calveras i la Roser Ylla, anava dirigit al cicle de Primària.
Breu descripció del taller: Partim de l’observació d’un procés de canvi químic, habitual a la nostra vida quotidiana, perquè la realitat més propera sempre hauria de ser una font de coneixement a l’aula. Algunes vegades el fet d’estar molt habituats als fenòmens que formen part de la nostra vida fa que no ens parem a buscar cap explicació a allò que passa. Cal mirar amb nous ulls el nostre entorn per fer-nos preguntes d’allò que passa. En el taller procurarem, tal com fem a l’escola amb els nostres alumnes, d’observar una realitat propera, un procés de canvi, i per mitjà de la conversa i la interacció amb els companys del taller anirem formulant noves preguntes i anirem construint coneixement conjuntament.
Per a més informació, cliqueu aquí.
Taller 5: Semblants però diferents
Aquest taller, a càrrec de la Montserrat Pedreira, anava dirigit al segon cicle d’Educació Infantil.
Breu descripció del taller: Les participants al taller hauran d’experimentar tot buscant recursos per a identificar materials quotidians molt semblants. També s’exposarà una proposta duta a terme al parvulari de l’escola pública de Rellinars sobre el mateix tema i se’n debatran aspectes metodològics diversos.
Per a més informació, cliqueu aquí.
Taller 6: Colònies, cremes i potingues
Aquest últim taller, a càrrec de la Victòria Carbó i la Montse Padern, anava dirigit a l’etapa Infantil i al cicle inicial de Primària.
Breu descripció del taller: Fer-nos colònies i cremes casolanes es quelcom al nostre abast i una excusa perfecte per posar-nos en contacte amb barreges, infusions, maceracions i altres canvis relacionats amb les olors. En aquest taller identificarem, dibuixarem, capturarem olors i ens imaginarem com es comporten aquestes partícules invisibles.
Per a més informació, cliqueu aquí.
12:30h: “A la llum de la Química”
Després de l’èxit dels tallers, va tenir lloc la xerrada de clausura de les Jornades a càrrec d’en Marc Boada, professor de l’Escola Massana de Barcelona d’Arts Aplicades i del Postgrau de Museologia de la Universitat Pompeu Fabra, conegudíssim divulgador i científic gràcies al programa televisiu “Què, qui, com” del canal 33 i autor de dos llibres de ciència, polifacètic, polivalent i científic autodidacta.
Gràcies a les seves habilitats comunicatives, en Marc ens va endinsar dins el món de la ciència des de diverses perspectives i ens va meravellar amb algunes demostracions químiques i físiques que donaven peu a preguntes i interrogants sobre com funciona el món i perquè.
Per a més informació, consulteu el seu espai web.
m’ha encantat veure el vostre recull i us volia agrair aquesta feina, doncs l’aprofitarem molt!! moltes gràcies!!!
Felicitats per les jornades i moltes felicitats pel recull que heu fet al bloc, és fantàstic!!!