El passat dissabte, dia 2 d’abril, va tenir lloc a la FUB la tertúlia a càrrec de la Clàudia Díaz i la Carmen Granados, mares i creadores del projecte “Jugar i Jugar”. En aquesta trobada ens van explicar que des de fa més de 5 anys es dediquen a realitzar tallers de joc per a infants i adults, a més de xerrades formatives sobre el desenvolupament i el joc infantil, i assessorament a projectes educatius, escoles i espais familiars, amb l’objectiu de donar a conèixer el que elles denominen com a Joc de Qualitat.
Van començar la seva exposició explicant als i a les assistents què és el joc de qualitat i la importància que té el material i l’espai a l’hora de dur a terme aquest joc de qualitat, i també van fer referència a línies pedagogies que donen gran rellevància al joc i que aporten una visió especialment rica dels elements naturals, dels materials i dels processos de joc i aprenentatge, com són les pedagogies Waldorf, Montessori, Pikler i Elfriede Hengstenberg.
Primerament, el Joc de qualitat, deia la Clàudia, és una acció lliure, “El joc dirigit ja no és joc” (Huizinga). El joc de qualitat és el que crea el nen seguint estrictament la seva necessitat de desenvolupament. El joc dirigit per l’adult, en qualsevol de les seves formes, no és realment un joc lliure i propi de cada nen o nena. Dit també en altres paraules: “És una acció que proporciona un gran plaure, que es duu a terme de forma espontània, lúdica i sense preocupació alguna pel resultat final” (Marta Graugés).
Precisament la falta d’objectius concrets, de resultats avaluables, fa del joc l’eina bàsica d’exploració i coneixement dels petits. Per a ells, jugar és viure, jugar és aprendre, jugar és la primera tasca, el treball principal i més important de la seva vida, i ens costi més o menys als adults comprendre-ho, la separació entre joc i treball solament ens serveix als adults, però no als infants. “És una activitat global i totalitzadora: quan es juga de debò, s’implica en això la persona íntegrament: cos, ment i cor s’articulen en cada jugada” (María López Matallana).
La Carmen va remarcar que el joc de qualitat es caracteritza també per involucrar completament al nen, perquè el motor que sosté la seva activitat és intern i personal; juga de forma tan concentrada com fluida, sense fragmentació alguna entre cos, ment i emoció. La connexió del petit amb si mateix és total quan juga amb llibertat, i al seu torn, es reforça de la mateixa manera.
Autores: Sara Collado, David Garcia i Susana Vaquero (futurs mestres d’educació infantil)