ENS CONEIXEM I HO COMPARTIM AMB ELS COMPANYS – Rosa Vilaseca i Pilar Riera
En el desenvolupament del programa de les II Jornades de Diàlegs educatius, vam poder gaudir del taller 3 on es van exposar una gran varietat d’experiències personals i vivencials de diferents projectes escolars, a càrrec de la Rosa Vilaseca i la Pilar Riera representants de l’escola Bages de Manresa i l’Isabel Morales de l’Escola Pla del Puig de Sant Fruitós de Bages. Presentacions atractives i amenes gràcies al suport visual i tecnològic que van utilitzar.
En la primera presentació, titulada “ENS CONEIXEM I HO COMPARTIM AMB ELS COMPANYS (La història del meu nom i La línia de la vida)” a càrrec de la Rosa Vilaseca i la Pilar Riera, ens van voler transmetre a través de la mirada d’una tutora de Cicle Mitjà, diverses aportacions i intervencions realitzades amb els seus alumnes en hores de tutoria, on donen gran importància a l’estudi de les emocions i a les aportacions a la Pedagogia Sistèmica, ja que l’escola es considera com un espai d’orientació pedagògica cap a la vida.
Amb les diferents activitats presentades, “La història del meu nom” i “La línia de la vida” vam poder observar el treball explícit de les quatre dimensions (transgeneracional, intergeneracional, intrageneracional i intrapsíquica) que fonamenten la pedagogia sistèmica.
Amb l’activitat anomenada “La història del meu nom” les tutores, van aconseguir que els alumnes s’interessessin sobre la història que porta darrera el seu nom demanant als seus pares: – Qui va escollir el nom?,- Per què van escollir aquest nom i no un altre?, – Representa alguna cosa dins la família?. A partir de la recerca d’informació, van poder conèixer i compartir l’origen del seu nom amb tots els membres del grup, alhora que van aprendre la importància que té el nom per a una persona, ja que cal destacar que és un dels nostres trets d’identitat i per això, cal respectar-lo.
La segona activitat presentada anomenada “La línia de la vida” dóna gran importància i rellevància a les relacions entre iguals i a les vivències més significatives de la vida de cada nen i nena. Per assolir aquests objectius, els alumnes van haver de fer un treball de recerca sobre les experiències, moments i/o situacions més significatius de la seva primera dècada, per poder compartir-la posteriorment amb els altres companys/es de la classe. Aquest treball, els va ajudar a iniciar-se en una identitat grupal, respectant les particularitats de cadascú.
Per concloure la presentació, després d’observar el gran interès i entusiasme pels projectes exposats, van decidir explicar-ne un tercer, tot i que aquest últim no constava dins la programació. “Tots formen part” és el nom triat per l’activitat. En aquesta, van haver d’elaborar un punt de llibre amb els noms de tots els components del grup, on havien de destacar d’un color diferent i especial (platejat o daurat) el seu nom, amb l’objectiu de treballar i fomentar la inclusió i el sentiment de pertinença en el grup.
Presentació de l’experiència en pdf
APRENDRE I COMPARTIR HISTÒRIA DES DE PETITS – Isabel Morales
La segona presentació anomenada va ser a càrrec de l’Isabel Morales, que ens va voler enfocar des de una altra perspectiva els diferents projectes realitzats dins la seva escola, una escola de nova creació on de moment només tenen fins a 3r de primària.
La seva és una escola on donen molta importància a treballar la història des de petits, ja que consideren, que a través d’aquesta, es poden compartir i aprendre moltes experiències. Treballar la història no només és possible sinó que és indispensable per fomentar en els infants sentiments d’arrelament, estimació i pertinença a la seva comunitat. Per tant, consideren que s’ha d’aprendre història perquè és divertida i amena, perquè tracta sobre l’experiència humana i del món, i perquè conèixer les arrels i les tradicions té un valor extraordinari en la vida de les persones. Permet analitzar valors, creences i maneres de viure de totes les societats.
A tall d’exemple van explicar que donat que no tenien l’escola acabada, van començar a fer un treball conjunt per poder construir un espai de joc anomenat “caseta” en el que s’hi van implicar l’arquitecte i la brigada de l’ajuntament, a més de pares alumnes i mestres. Durant la creació d’aquest projecte es van poder treballar diferents edificis arquitectònics (com la cabanya de vinya, el castell, el claustre de Sant Benet,…) i d’altres esdeveniments com la Festa de l’Arròs de Santpedor, i van explicar totes aquestes experiències tenint en compte les vivències subjectives dels alumnes, les famílies i les mestres.
En relació amb la Pedagogia Sistèmica, el cas de treballar la història remet a la dimensió intergeneracional, aquella que vincula les persones de diferents generacions (avis, pares,…), i és beneficiós que aquests aprenentatges es portin a terme en els primers anys d’escolaritat, per tal d’afavorir la capacitat de crear i imaginar, manipular i experimentar, aprendre a aturar la mirada, d’iniciar-se en la disciplina del treball històric i de posar ordre en el que ja saben.
L’escola s’inspira en autors com Liz Wood, Chatie Holden i Jacqui Dean per portar a terme els seus projectes. És una escola molt jove que parla del passat, on es comparteix el treball amb les famílies i la gent del poble, creant un ambient favorable per l’adquisició de coneixements i aprenentatges a partir de passejades a peu per conèixer l’entorn, visites al museu, mirades al nostre patrimoni, cultural o arquitectònic…
El conjunt de totes aquestes aportacions, ens van permetre conèixer una mica més sobre l’escola Pla del Puig de Sant Fruitós de Bages.
“Les persones no es fan soles a si mateixes i l’educació es dóna en la interrelació entre elles i l’entorn.”
Presentació de l’experiència en pdf
Relatores: Vanessa Esteban i Isabel López (alumnes de 1r d’Educació Infantil de la FUB)