TALLER 1: “El conflicte” i “Geografies humanes. La documentació com a eina d’intercanvi”

EL CONFLICTE – Rosa Salvadó

En la primera xerrada del Taller 1, amb el títol de “El conflicte”, es va parlar de que a l’escola existeixen diferents tipus de conflictes, com ara el conflicte mestre-alumne o el conflicte alumne-alumne. La ponent Rosa Salvadó ens va explicar que hi ha diverses maneres de resoldre aquests conflictes; per exemple parlant sobre el conflicte mestre-alumne, es va fer una simulació de constel·lació per a que veiéssim de quines maneres possibles podríem resoldre aquest conflicte. Primerament, va constel·lar un alumne i un professor, un enfront de l’altre i després els va canviar i els va posar tots dos de costat i mirant als objectius en comú. D’aquesta manera van sentir que de costat se sentien millor, més connectats, ja que tots dos enfocaven la mirada cap el mateix lloc. Seguidament va posar darrere de l’alumne els seus pares de manera que l’alumne se sentia més segur, més protegit. I per últim, va posar la representació d’altres membres de l’escola de tal manera que tots anessin a la una.

La idea principal de la seva xerrada radicava en l’esforç que hem de fer per a reconèixer, sentir i obrir-se a l’altre per arribar a una comprensió i una vivència que vagi més enllà de les paraules, dels fets evidents. Una narració del sentit que es construeix a través d’imatges, a través del seu valor simbòlic.

Per finalitzar la xerrada va recalcar que cadascú dins l’escola té una funció determinada i que cadascú ha d’ocupar el lloc que li pertoca.

GEOGRAFIES HUMANES. LA DOCUMENTACIÓ COM A EINA D´INTERCANVI – Lídia Esteban i Montserrat Navarro

En el segon taller, “Geografies humanes”, les dues ponents, la Lídia Esteban i la Montserrat Navarro, ens van parlar una mica de la seva escola “el Martinet” de Ripollet, creada l’any 2004 com un nou projecte educatiu on han pogut posar a la pràctica les seves idees pedagògiques i on defensen que la relació família-escola és fonamental per a que l’acció educativa dels infants funcioni. En aquest sentit per tal de que hi hagi una bona relació amb les famílies hi ha d’haver confiança i sobretot total transparència amb tot allò que fan i deixen de fer a l’escola. I per aconseguir això, els pares i mares, sense restriccions, poden entrar a l’escola per veure com treballen els seus fills sempre que volen, i aconsegueixen així que se sentin part d’aquesta comunitat.

Van explicar als assistents al taller que per tal de mostrar la feina realitzada pels infants es fan reculls de diferents tipus durant tot l’any. Aquesta documentació serveix per a enregistrar la feina i la vida a l’escola, al mateix temps que serveix per a que les famílies hi tinguin accés i puguin tenir un retorn de tot el que fan els seus fills i filles a l’escola.

Dins aquest esforç de documentació van mostrar i compartir diferents propostes que han treballat a l’escola com “textures” (de l’entorn, tan físiques com socials), “temps d’infància” (que pretenia donar significat a tot allò que ens passa desapercebut en l’observació dels infants) o “històries de veritat” (que volia enregistrar allò més profund i més autèntic dels infants, allò que no està previst).

L’objectiu de les seves propostes era un “somiar” per generar comunitat i espais de vida que possibilitin un sentit compartit, al mateix temps que es va construint futur.

Relatores: Verònica Jodar i Sara Osuna (alumnes de 1r d’Educació Infantil de la FUB)

Deixa un comentari