Com els recorreguts vitals de cadascú, les tires s’entrellacen, volten sobre sí mateixes, s’enreden, es trenquen, avancen i s’aturen en temps diferents, imprevisibles en la seva evolució.
A l’escola infantil “Las Viñas” de Madrid es proposen aprendre sobre els més petits a través de la investigació-acció. La col·laboració entre la mestra tutora, Alícia Sánchez, la investigadora Ángeles Ruiz de Velasco i el documentador i artista Javier Abad permet rescatar moments màgics com el de la imatge.
Proposa, no obliga
L’arribada a un espai que sorprèn amb un material atractiu, exposat curosament de manera particular, predisposa a què passin determinades accions. Apilar, classificar, fer rodar la bobina, tibar del paper, embolicar-se, semblen activitats probables en aquest cas. Però tot queda obert a la iniciativa individual i del grup, cap nen està obligat a seguir un itinerari concret, per interessant que el trobem els adults.
En moviment
La manera natural de relacionar-se amb el món és a través de l’acció directa sobre els objectes, que poden servir de mediadors de les relacions. Aquests nens es mouen, fan i desfan, proven i tornen a provar amb tossuda insistència… El silenci i la quietud són un valor per l’aprenentatge?
Mestres prudents
Una discreta presència adulta a la foto, al fons, a nivell dels petits. Un adult que no imposa sinó que acompanya i que amb la seva sola presència, tranquil·litzadora i comfortable, dóna valor al que fan els infants.
La bellesa com a projecte
Tenir cura de l’estètica és important en un ambient que es vol educatiu. La configuració d’instal·lacions, manifestacions de l’art contemporani, permet ambientar els espais per afavorir el joc simbòlic i les relacions de qualitat a la primera infància, tant entre iguals com amb l’adult de referència.
I el currículum diu….
Un ambient relaxat i una actitud receptiva per part de l’adult estimularan el progrés dels infants en la comunicació en general i en l’expressió corporal i oral.
Foto: A. Ruiz i J. Abad
Revista Guix d’Infantil · núm. 57 · setembre-octubre de 2010