PER QUÈ SENTIM ANSIETAT DAVANT LES ACTIVITATS DE COMPRENSIÓ AUDITIVA?

headphone-1427904-640x480A les classes d’idioma, les activitats de listening solen generar un cert grau d’ansietat entre els alumnes. Per què ens passa això i com poden minimitzar aquesta sensació?

Per una banda, cal tenir en compte que la perspectiva d’intentar comprendre una persona que parla en format d’àudio (i, per tant, sense imatge) és mé s difícil que escoltar algú en directe perquè no disposem d’ajudes visuals que solen tenir un paper decisiu en la comprensió dels missatges, com són les expressions facials, els gestos o les postures i reaccions corporals. Per altra banda, en un context real són molt escasses les ocasions en les quals una persona hagi de fer únicament el paper d’oient, sense cap tipus d’intervenció activa.

El fet és que per poder comprendre un text oral hem de realitzar una sèrie d’operacions mentals complexes:

  • Percebre la parla, reconeixent-ne les paraules
  • Reconèixer i identificar els sons
  • Comprendre el text a nivell tant semàntic com cognitiu
  • Interpretar el missatge dins del seu context

Però moltes vegades l’estudiant es perd o es bloqueja ja en el primer d’aquests quatre passos, especialment quan està convençut que es necessari entendre-ho absolutament tot i no pot seguir el fil.

Què podem fer per evitar-ho? Et donem alguns consells:

  1. Adopta una actitud positiva davant les dificultats de la comprensió oral: intenta centrar-te només en el que has entès i orienta els teus esforços a resoldre la tasca concreta que et proposa el docent en lloc d’intentar entendre tot el que escoltes.
  2. Activa els coneixements previs que tinguis de la situació i les persones que parlen. Si et fas una composició de lloc, et serà més fàcil donar context al que escoltes i identificar qui parla i per què ho fa.
  3. Troba paraules clau en el text que t’ajudin a tenir punts d’ancoratge per a la comprensió.
  4. Activa també els coneixements culturals necessaris per a poder interpretar el missatge (registre, intenció, etc.)
  5. Intenta minimitzar problemes que puguin impedir-te la concentració (distraccions, sorolls, etc.) i pensa només en el que estàs fent (no és moment de pensar en què faràs en sortir de classe!).
  6. En cas de textos llargs, no dubtis a prendre notes però escriu només paraules clau o fes anotacions en forma gràfica i esquemàtica per tal que la necessitat d’esc riure no et distregui del que estàs escoltant.