Duolingo. Babbel. Busuu. Heu sentit a parlar d’aquestes apps? Ara, amb la tecnologia, podem aprendre gairebé de tot amb un tutorial de YouTube o a través d’una app. Però l’aprenentatge d’un idioma requereix més que memoritzar vocabulari o jugar a jocs de gramàtica, i és per això que les classes presencials són imprescindibles a l’hora d’aprendre un idioma.
Els experts diuen que les apps per aprendre idiomes tenen molts avantatges: en podem aprendre en qualsevol lloc i en qualsevol moment; si ets tímid, no cal que parlis davant d’un grup de companys; les apps et donen feedback immediat i les activitats són com jocs, interactives i divertides.
Com podem els professors i les aules competir amb les apps? No podem aparèixer quan ets a la parada de l’autobús, t’obligarem a parlar a classe malgrat la teva timidesa, no et donarem feedback de tots els teus errors i hi haurà alguns moments més divertits i d’altres de més seriosos.
Però els professors i les aules tenen avantatges més importants que les apps. Sí, és clar que pot ser molt còmode estudiar on vulguis i quan vulguis, però si fas un curs en una aula i amb professor tens uns objectius molt clars i una exposició constant a la llengua assegurada. Amb aquesta pràctica regular tens més possibilitats d’aprendre i desenvolupar l’ús d’un idioma més que no pas si jugues amb una app durant dues hores un cap de setmana i no fas res més fins que te’n recordes al cap de quinze dies.
Un altre avantatge que les companyies destaquen per promocionar les apps per aprendre idiomes és que els usuaris reben feedback automàtic i immediat. Tot i que això és cert, el que no inclouen la majoria d’aplicacions és l’explicació de per què la resposta és incorrecta. Els professors poden donar explicacions, complementar-les amb altres exemples i resoldre dubtes. A més, les apps et donen feedback de tot, però els professors poden prioritzar els errors que facis perquè centris els teus esforços a millorar els teus coneixements i habilitats.
Però el més important és que l’ésser humà fa servir el llenguatge per intercanviar idees, emocions, necessitats… Em sap greu per l’estudiant que és molt tímid i no té ganes de parlar davant dels seus companys de classe, però què farà quan arribi el moment de la veritat, quan hagi de fer servir l’idioma? Quan un alumne tímid utilitza l’idioma a l’aula amb el professor i els seus companys, practica i es prepara per al moment en què haurà d’interactuar amb els altres.
I això ens porta a la pregunta del milió de dòlars: per què estudiem una llengua estrangera?
La resposta més habitual és “per fer-la servir”. Si volem viatjar, treballar o estudiar en l’idioma hem de ser capaços de funcionar-hi. Amb qui faràs servir l’idioma, amb una màquina o amb una persona? La gran majoria d’estudiants volen interactuar amb una persona i no amb una màquina.
Per això, el professors i les aules encara són imprescindibles. A una persona li pots demanar una explicació o un aclariment. Amb una persona pots fer broma o expressar emocions en l’idioma que sigui. Amb un company de classe hi pots tenir un intercanvi d’idees amb una espontaneïtat impossible en una app. Amb persones, pots experimentar la vida real en l’idioma.
Nancy Lee, responsable del Servei d’Idiomes d’UManresa-FUB