Si el nadó porta arracades. “que maca!”; si no en porta: “que espavilat!, que eixerit!”
Si el bebè va vestit de rosa i diademes i mostra interès pel que passa al seu entorn: “mira que xafardera!”; si va vestit de blau i mostra interès pel que passa al seu entorn: “té molta curiositat, a veure si serà científic!
“Els nens no ploren”; “les nenes no s’embruten”.
Els cavallers dels contes prenen decisions i actuen; les princeses esperen ser salvades.
Les joguines per nenes, de cura dels altres (nines i casetes); les joguines per nens, de moviment i acció (pilotes, cotxes i construccions).
Disfresses per nena, de fades i princeses, per exposar-se passivament a la mirada dels altres; disfresses per nen, de Batmans i pirates, moviment i decisió.
Imatges publicitàries de nenes des de molt petites sexualitzades; imatges publicitàries de nens potents i actius.
Nens que ocupen els espais centrals als patis; nenes que es queden a la perifèria.
Si una nena fa mala lletra o és desendreçada és criticada; si un nen fa mala lletra o és desendreçat és acceptat amb una certa complicitat.
Si una noia treu bones notes és molt aplicada i treballadora; si un noi treu bones notes és intel·ligent.
Anuncis de la tele amb dones com a decorat i homes com a protagonistes actius.
Tertúlies d’experts farcides d’homes.
“Vols dir que et sentiràs bé sent enginyera?”; “Vols dir que un noi com tu ha d’estudiar per mestre d’infantil?”
Qui demana reducció de jornada per cura d’infants i qui demana més temps extrafamiliar per promocionar-se a la feina?
Qui s’ocupa de les tasques domèstiques i qui arregla els aparells espatllats?
Qui va a les reunions d’escola i qui a acompanyar-los al futbol?
Qui se’n va diumenge matí en bicicleta i qui es queda preparant el dinar?
Qui es fa càrrec de la mare o el sogre quan es van tornant dependents i qui va als cursos de formació o reunions per a prosperar professionalment?
…
De veritat els tractem igual?
Montserrat Pedreira
Directora del Grau en Mestra d’Educació Infantil Umanresa