1.- La teva tesi doctoral i el teu llibre tracten sobre Barcelona com a marca. Què vol dir convertir una ciutat en una marca?
S’estima que al segle XXI la meitat de la població mundial viurà en ciutats i el 25% ho farà a les sis-centes ciutats més dinàmiques del món, les quals aportaran prop del 60% del PIB mundial el 2025. Aquest fet ha provocat que les ciutats globals siguin avui motors econòmics que competeixen per aconseguir un lloc destacat en l’imaginari dels individus, dels seus usuaris, visitants i inversors. Per tant, la construcció de la marca ciutat i l’aplicació de tècniques de branding són una condició indispensable per ser un key player en aquesta dinàmica global. Construir una marca ciutat es dotar-la d’atributs, construir una identitat, una imatge i un relat real, sòlid i diferencial per atreure l’atenció i generar riquesa i benestar al territori.
2.- Les persones també som marques?
Som a l’època del postmodernisme i de l’individualisme contemporani que ens explica Lipovetsky, per tant, és un moment en el qual volem expressar la nostra singularitat diferencial. I sí, tots tenim el nostre segell personal, és a dir, tenim una marca, ja sigui aquesta latent o patent, ja que els nostres valors, creences, la forma de vestir, consumir, comportar-nos, etc… configuren una simbologia personal i una forma de presentar-nos al món. Hi ha qui la sap fer servir molt bé de forma conscient, i d’altres que sense adonar-se’n desprenen aroma de marca personal. Les marques siguin personals, de productes o serveis tenen trets i característiques humanes, ens permet entendre-les, relacionar-nos-hi, i fins i tot enamorar-nos-en d’elles.
3.- Ets professora de Comunicació internacional al grau en ADE. Què aporta aquesta assignatura als futurs graduats?
L’objectiu és entendre la comunicació com a element clau a les empreses. Avui tots els competidors poden accedir a les mateixes matèries primeres i tecnologies, i poden, per tant, produir el mateix tipus de producte o servei. Com aquella empresa aconseguirà trobar el seu lloc en un mercat? El qual, a més, està saturat d’informació i oferta? A classe, analitzem el concepte, desxifrem i classifiquem els múltiples canals de comunicació de les organitzacions i comprenem com una estratègia de comunicació ajuda l’empresa a aconseguir els seus objectius. A nivell intern, la comunicació és un element de cohesió imprescindible per a empreses i organitzacions i, a nivell extern, una eina poderosa per crear i promoure la imatge d’una organització i aconseguir connectar amb el seu públic objectiu.