Mites a l’Entrepreneur-Fashion-Times

Ser emprenedor està de moda o això es vol que sembli.
Com que l’índex d’atur és alt i molta gent no té feina, una alternativa és que es creïn un lloc de treball. Un primer mite és que sembla que ara tothom ha de ser emprenedor.
El problema és que no tothom té clar que significa emprendre. Un es pot guanyar molt bé la vida o arruïnar-se si no controla el que fa.
proyecto-empresarialCal tenir clar que si muntes la teva pròpia empresa ningú t’assegura què cobraràs cada mes, fins i tot potser hi haurà algun mes on ni tan sols cobris. Aquesta situació d’incertesa, compensada per la possibilitat d’ingressos més grans en determinats moments, hi ha a qui li provoca una ansietat que no el deixa viure. Molta gent prefereix uns ingressos més baixos, però segurs. Hi ha gent a la qual li agrada el risc i d’altres a qui no. Per aquest motiu posar-se en un projecte d’emprenedoria si t’agraden les coses previsibles i sense massa risc, no és el més recomanable.
Per ser emprenedor cal tenir una idea i aquesta idea ha de cobrir una necessitat que algú té. Aquesta pot provenir d’una inspiració que hem tingut, cosa poc probable en general, o d’experiències en feines prèvies o de hobbies. Aquests dos darrers casos són molt més provables.
Un altra mite és que si tenim una idea i l’exposem ens la poden robar i prendre’ns el futur negoci milionari. Cal pensar que una idea, si no es porta a la pràctica, no serveix de res. Precisament cal comptar amb un bon equip per tirar endavant un projecte d’empresa. Quan dic equip vull dir ajuntar-se amb persones amb perfils, coneixements i experiències complementàries, no pas tots companys que són com fotocòpies. Imaginem què passaria si en un partit de futbol sortissin al camp onze porters? No podríem pas considerar-los un equip, ja que els perfils no es complementarien.
Un altre mite és que per muntar una empresa fan falta molts diners, però això depèn de què vulguem fer. Molts projectes que avui en dia triomfen són d’Internet i no requereixen una inversió inicial gran.
Un cop assumim la incertesa de muntar una empresa i tenim la idea que ajudarà a solucionar un problema o a cobrir una necessitat no prou ben resolta pels productes que trobem en el mercat, és hora d’emprendre, ja sabent on ens fiquem. Ara comença una altra etapa important si no volem fracassar massa aviat i és la d’elaborar un pla d’empresa. Què és això d’un pla d’empresa? Molts en parlen, però per què serveix? Podríem dir que és fer un document on detallarem el full de ruta del nostra projecte, des de justificar per què la nostra idea pot donar-nos diners i ser un negoci fins a les previsions del que ens constarà el projecte i l’estimació d’ingressos dels propers anys. No deixa de ser un document en el qual ens podem equivocar els cops que faci falta, però quan el tinguem clar cal portar-lo a la pràctica. Per elaborar aquest document és recomanable comptar amb suport de persones que tinguin els coneixements necessaris, per exemple que hagin cursat uns estudis com ADE o equivalents.
Finalment, un altre mite que hi ha és que un bon document de pla d’empresa ens assegurarà l’èxit del projecte. Això no és cert. Amb una mala idea i un bon pla, difícilment tinguem èxit. Amb una bona idea i un bon pla, tenim més probabilitats de triomfar, però queda un element que no controlarem mai i aquest és l’entorn.
Per concloure: que ara estigui de moda l’emprenedoria no vol pas dir que tothom estigui preparat per viure-la, si bé és cert que per a molts pots ser una solució, créixer, crear llocs de treballs i també fer diners. L’emprenedor ha de prendre decisions a cada moment i no voler fer-ho o tenir por de prendre-les és gairebé sinònim de fracàs.

Antoni Viladomat Vers profesor col·laborador dels estudis d’Empresa del Campus Manresa de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVIC-UCC), professor UCC-UPC, Director Viges Consulting, S.L.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.