Darrerament s’està estenent en el món empresarial el model de lideratge basat en el coaching. És el que s’anomena el líder coach. Aquesta és una nova tendència de lideratge del segle XXI que permet a les empreses ser elàstiques, innovadores i emprenedores, i als directius, generar el compromís dels treballadors en un ambient de respecte i confiança, no de l’ordre i el control. Es tracta d’un directiu que acompanya enlloc d’explicar, ensenya per evitar corregir, interactua amb cadascun dels membres de l’equip de manera diferent per aconseguir un objectiu comú, practica l’empowerment (o fer-se responsable dels propis actes i les pròpies decisions, i per tant, també dels propis errors), provoca la reflexió interna individual dels membres de l’equip perquè aquests també ho practiquin i cultiva la intel·ligència emocional enlloc de mostrar un camí únic per fer les coses.
La gestió de l’equip ha de ser una de les seves prioritats. Si no dedica una part important del seu temps a aquesta tasca no està comportant-se com un veritable líder coach, que creu en les persones i no exerceix un control sobre les mateixes basat en la desconfiança. Per tant, confia en els seus col·laboradors i en el seu potencial. Fa el que està al seu abast per involucrar-los, però atenent en la mesura del que sigui possible a cada cas individual. Estableix amb ells una relació adult/adult i no de cap/subordinat (a excepció de comptades ocasions). Predica amb l’exemple, és íntegre i honest. Veu a les persones com a éssers integrals i dignes de respecte que són capaços de fer més i millor.
Un altre aspecte fonamental del líder coach és l’escolta activa. Vol dir escoltar l’expressió completa de l’altre, que va més enllà de les paraules. Això implica que l’altre se senti escoltat de veritat. El líder coach ha de fer pensar als seus col·laboradors i per a això utilitza les preguntes, en lloc de donar únicament instruccions o respostes. D’aquesta manera a més de provocar la reflexió i el descobriment, sobretot assoleix la implicació, la participació de la seva gent en les activitats laborals. Confia en la idea de que els seus col·laboradors són capaços de trobar les seves pròpies solucions i els ajuda a trobar-les mitjançant les preguntes i no les afirmacions.
El líder coach ha de donar feedback constructiu als seus col·laboradors. El líder coach comparteix les seves observacions amb el col·laborador sobre el seu comportament, actituds, progrés, per tal de que millori. La pràctica del feedback requereix enquadrar el feedback negatiu en el marc d’un feedback positiu, mostrar una actitud de respecte, centrar-se en ajudar al receptor, estar enfocat a la solució i no al problema, evitar les opinions i crítiques, basar-se en observacions i no basar-se només en la comunicació no verbal.
Finalment, el líder com a coach anima als seus col·laboradors a l’acció sostenible. Per això, destaca per la seva capacitat de crear plans i objectius, involucrant i motivant a l’equip en una missió que porti a la visió. Condueix a la concreció de plans d’acció retadors, beneficiosos per al desenvolupament del propi col·laborador, per a la millora del seu acompliment i per a la companyia.
En l’actualitat, el coaching al servei del lideratge s’està convertint en una eina imprescindible pels directius i les organitzacions actuals, i totes aquestes habilitats esmentades, es poden treballar i adquirir de forma pràctica en el Postgrau de Coaching Personal de Umanresa-FUB. Aquest és un postgrau pràctic que dota d’eines als líders que volen millorar el seu treball, així com les relacions que estableixen amb els seus col·laboradors. A través d’aquesta formació, doncs, es poden anar integrant aquestes habilitats coach en els responsables que dirigeixen persones, perquè així s’obtinguin unes organitzacions més competitives, exitoses, perdurables, atraients i humanes.
Jordi Simon Vilarasau, Coordinador i professor del Postgrau de Coaching Personal del la UVIC-UCC Manresa-Fundació Universitària del Bages (FUB)