Curs Escoles Singulars

Us presentem la 3a edició del curs “Escoles Singulars”, que vol apropar diferents experiències innovadores dutes a terme per centres educatius de dins i fora del territori mitjançant visites als mateixos centres i conferències que es duran a terme a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC).

Aquest curs contemplarà 4 conferències de temàtiques educatives (que seran gratuïtes i obertes a tothom), una trobada d’intercanvi final amb els alumnes, i 3 visites a diferents centres educatius i d’interès, més concretament a l’escola Epiqueia (Mediona), a les Escoles Bressol Municipals de Vic i al Museu de la Matemàtica (Barcelona).

Les xerrades i visites tindran lloc entre el 3 de febrer i el 13 d’abril.

CONFERÈNCIES

  • Dimecres 10 de febrer  “Ni presses, ni renúncies: reflexions al voltant de l’aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura”, a càrrec de Mª Rosa Gil. rosagil
    Llicenciada en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona i en Pedagogia Terapèutica per la Universitat de Barcelona,  Doctora en Psicologia per la Universitat de Barcelona (2000), amb la tesi doctoral Les relacions entre coneixement numèric i coneixement lingüístic: confluència, autonomia o interacció?, dirigida per la Dra. Liliana Tolchinsky. Ha treballat com a psicopedagoga a l’EAP B-13 i fent docència al Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura de la UAB. També ha estat involucrada durant més de 10 anys en la formació permanent del professorat d’educació infantil i primària i  ha treballat com a docent més de 20 anys a totes les etapes de l’ensenyament obligatori, especialment al cicle inicial de primària on hi va romandre durant 10 anys. Les seves línies de recerca giren entorn l’alfabetització inicial i la reflexió metalingüística a l’educació primària.
  • Dimecres 24 de febrer “Has provat a dir-li-ho amb música?”, a càrrec de Damaris Gelabert.
    damarisPedagoga, musicoterapeuta, autora i cantant de cançons infantils. És llicenciada en Filosofia i Ciències de l’Educació per la Universitat de Barcelona, especialista en Musicoteràpia i graduada amb honors pel Berklee College of Music de Boston (E.E.U.U.). Educadora de massatge infantil, creadora del mètode Totsona d’Estimulació Musical a l’etapa 0-6 i pionera a Espanya de les Cançons Personalitzades. És professora en el Màster interuniversitari de Musicoteràpia a la Universitat Pompeu Fabra i a l’ Escola Universitària Gimbernat. Col·labora com a docent en el postgrau de Creació Musical de la Universitat de Barcelona. Imparteix xerrades, cursos i seminaris a diferents universitats, escoles i centres de formació.  Combina la docència amb concerts, audicions i espectacles per a nens, famílies i escoles.
  • Dimecres 30 de març “Innovar l’educació partint de la identitat dels infants”, a càrrec de Gino Ferri.
  • ginoLlicenciat en Ciències de l’Educació a la Universitat de Modena i Reggio (Itàlia) amb una tesis sobre “Construir conocimiento en la red.  Formación e investigación 2.0—Proyecto por un sistema telemático de apoyo a la  formación y a la investigación educativa en las escuelas infantiles de Reggio  Emilia”, porta casi 30 anys treballant en l’àmbit educatiu. Ha treballat com a mestre en les escoles infantils públiques municipals “Pablo Neruda” i “XXV Aprile” de Reggio Emilia i en el Centre de Documentació i Investigació Educativa de les escoles infantils públiques de 0 a 6 anys de Reggio Emilia (1994-1998), com a formador i realitzant publicacions sobre educació. Des de fa 20 anys s’encarrega de la formació de mestres d’educació infantil a Itàlia i a l’estranger. A Catalunya imparteix cursos i assessora escoles per renovar la seva forma d’ensenyar.
  • Dimecres 6 d’abril “De l’ensenyament a l’aprenentatge: l’Escola Nova del segle XXI”, a càrrec de Eduard Vallory.
    edurd-valloryGestor del canvi centrat en la millora de l’educació. Des del setembre de 2014 impulsa per encàrrec de la Generalitat un programa de formació per al desenvolupament professional dels mestres.
    És doctor en Ciència Política, màster en Ciències Socials, diplomat en Alta Direcció d’Empreses i llicenciat en Filosofia i en Periodisme. Presideix el Centre UNESCO de Catalunya, és membre del Consell Assessor de la Fundació Catalunya-Europa i patró de l’Institut d’Humanitats de Barcelona.

 

  • Dimecres 13 d’abril: Trobada d’intercanvi final amb els alumnes del curs per valorar maneres d’implementar els canvis necessaris per la millora del funcionament dels centres.

 

SORTIDES

  • Escola Epiqueia (Mediona)  Dissabte 13 de febrer
    epiqueiaEpiqueia és un projecte educatiu nou que articula l’atenció a la singularitat de cada infant, la comunitat de respecte i de companyonia, i la formació a través de tot allò valuós i viscut.

Per a més informació de l’escola: Escola Epiqueia >

 

  • Escoles Bressol Municipals de Vic  Dissabte 5 de març.
  • ebmvLes Escoles Bressol Municipals de Vic (EBMV) van obrir les portes per primera vegada el curs 2008-2009. Les EBMV assumeixen com a propi el caràcter plenament educatiu del primer cicle d’educació infantil, de 0 a 3 anys i estableixen com a prioritat el benestar físic i psicològic de l’infant per garantir el seu desenvolupament personal i social. Promouen un context educatiu acollidor, amb valors, inclusiu, obert a la diversitat i flexible. Les escoles han adoptat una metodologia que promou la curiositat, les ganes de descobrir, d’experimentar, de manipular i de comunicar-se.Per a més informació de les Escoles: EBMV >

 

  • Museu de la Matemàtica (MMCA)  Dimecres 17 de febrer, de 18h a 20h.
    museuVeiem el museu com un espai lliure d’aprenentatge on els visitants poden interaccionar entre ells i explicar-se coses de matemàtiques de manera espontània o preparada.
    El museu, doncs, pot servir per donar suport a la tasca docent, però no ha de preparar cap classe.”“D’altra banda, el museu podria ser el marc on es realitzessin tallers per aprendre les matemàtiques d’una manera més tangible. El museu podria impulsar la utilització d’aquest tipus de material d’aprenentatge. En el moment que l’escola ja tingués aquests elements, al museu ja no caldria que hi fossin. Podem contribuir a investigar i experimentar tot allò que l’escola podria tenir o fer, però per la causa que sigui, no es fa.”Per a més informació del Museu:  MMACA >

 

L’obtenció del certificat de 20 hores comportarà participar, a través del Bloc d’Educació de la FUB, amb comentaris i reflexions de les visites o xerrades realitzades a fi de dinamitzar l’intercanvi d’idees i experiències.

 

Per a més informació i inscripcions:
Escoles Singulars >

6 Replies to “Curs Escoles Singulars

  1. Bon dia Montse, les d’Igualada ja teniem al coll avall anar al PAÍS BASC! Llàstima, …bé per la propera.
    Pregunta: seria possible fer la visita a una tercera escola?. Trobo que la experiència visual que ens han donat les visites a les escoles que hem anat realitzant al llarg dels darrers cursos, ens ha estat molt enriquidora i, en aquest curs, en trobo a faltar…..Per exemple: podriem visitar l’escola ÌTACA de Manresa?

    SALUT i MOLT BON INICI DE CURS !!!!
    CArme B.

    1. Bon dia, Carme, benvingudes de nou, amb moltes ganes de veure-us. Sobre la possible visita el país basc, nosaltres sempre l’hem entès com a part del curs, i no està gens descartada, només que necessitem treballar-ho. Per tant, paciència, que ho hem d’estudiar bé.
      I sobre afegir una escola, el format del curs dóna per 3 sortides i després de l’èxit de Cacis el curs passat, ens ha semblat que fer una escoleta 0-3, una d’infantil i primària i un espai fora-escola amb propostes, pot ajudar a anar trobant maneres de fer interessants. Però tot ho podem parlar!
      Fins aviat, molt bon inici de curs també per vosaltres!
      Montse

  2. Montse, a mi em resulta impossible venir a les xerrades dels dimecres però si que estic interessada en anar a les sortides de dissabte. Encara que no acompleixi amb l’assistència mínima, em podria inscriure? Moltes gràcies!

    Lola

  3. Hola,soc una noia q voldria demanar si les visites que feu a les escoles a on us trobeu per anar-hi.A la fub mateix ? O cadascu pel seu compite ?

    1. Bon dia M. Angels, fem les dues opcions. Donem una hora de sortida des de la FUB per qui li vagi bé o vulgui optmitzar cotxe i una hora d’inici a l’escola per qui hi vulgui anar pel seu compte.
      Bona diada!
      Montse

Deixa un comentari