Amb les mans a la massa

A l’escola Son Basca de Sa Pobla a Mallorca tenen sempre presents les necessitats dels infants, estan convençuts  que tothom pot aprendre de tothom i no creuen que l’ús de llibres uniformes tipificats per edats els ajudi en la delicada tasca d’educar. Al taller de cuina i hort, nens i nenes de 3, 4 i 5 anys fan una coca de verdura típica de les festes de Sant Antoni.

Qualsevol activitat humana habitual és font d’aprenentatges potents i amb sentit a l’escola.

Un munt d’aprenentatges
Tenir cura d’un hort ecològic on veure créixer les verdures, collir-les, interpretar el text escrit de la recepta, calcular les proporcions, utilitzar les balances, mesurar pesos, fer-se conscients de les propietats de la farina i l’aigua a l’inici, adonar-se dels canvis en barrejar-les, valorar el paper de la temperatura per a aconseguir el canvi de textura que convertirà la massa en coca, compartir el menjar, celebrar la festa, escriure la recepta, llegir-la en família per poder tornar a fer la coca,…. Un munt d’aprenentatges fets amb sentit, en context, amb finalitat, sobre la realitat. Coneixements relacionats de molta més amplitud, profunditat i emotivitat  que repetir activitats en paper iguals per a tothom que s’han de fer perquè toquen sense cap mena d’aplicabilitat ni sentit.

Tacte i contacte
El gust del contacte amb la pasta, l’esforç per amassar, el fred de la massa en contrast amb la calidesa de les mans de l’amic, la pressió del palmell, la força d’un dit, l’empremta d’una carícia… Cal recuperar el plaer de sentir sensacions amb el cos.

I el currículum diu:
Cal que l’escola asseguri per a tots els infants experiències prou riques i que els acompanyi en els aprenentatges oferint materials, recursos i estratègies que ajudin a través dels llenguatges a  connectar i fer conscients les experiències viscudes.

Accés a l’arxiu en PDF

Leave a Reply