Recollir els fruits

Com les olives, negres i a punt de collir, els infants maduren al nostre davant, agafant forma, textura i sabor a partir de les seves pròpies i potents capacitats i amb l’ajut de tota  la pluja, el sol i l’aire que podem aportar des de l’entorn.

Dels arbres del pati a les oliveres, i de les olives a l’oli, a l’aula d‘educació infantil 5 anys de l’escola pública El romeral, de Vélez-Málaga, van enllaçant els motius d’estudi de la manera més natural. Pel seu mestre, en Cristóbal, cada curs és una novel·la per escriure: els personatges vénen donats, només cal que ens preocupem d’escoltar-los i d’aconseguir un final feliç.

Els que es veuen i els que no es veuen
En un grup classe, una comunitat sovint massa nombrosa, tenim nens i nenes que inevitablement es fan veure, que reben molta atenció ( positiva o negativa, però atenció! ) i infants invisibles que fàcilment poden passar desapercebuts. La Luna i la Laura destaquen atraients en primer pla, però això no ens ha de fer oblidar tota la colla que les acompanyen, mig amagades entre les fulles.

Sentir-se important per sentir-se millor
El procés d’elaboració de l’oli es va convertir en pretext ideal per fer sentir important dins l’aula un dels infants, amb dificultats per relacionar-se. A través del treball del seu pare, el nen va aconseguir protagonisme i reconeixement del grup, i això de retruc va millorar la pròpia autoestima i les seves relacions. Cal entendre l’aula com un espai de benestar on  tothom pugui trobar el seu lloc.

El saber pràctic
Tractar temes propers i reals, permet donar entrada als sabers de les famílies, el saber popular que resideix en les persones que ens envolten i que és part important de la definició de la nostra cultura. No serà que l’escola menysvalora sistemàticament aquest saber pràctic en favor del saber teòric escrit en els llibres?

I el currículum diu….
L’infant haurà de ser capaç d’assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres

 

Foto: Cristóbal Gómez

Si voleu saber-ne més, consulteu l’adreça  http://perso.wanadoo.es/cgomezmayorga

Accés a l’article en pdf

Revista Guix d’Infantil · núm. 56 · juliol-agost de 2010

Deixa un comentari