La simulació, metodologia emergent per desenvolupar habilitats de gestió d’equips de bàsquet fora de pista

Els passats 22 i 23 de juliol, UManresa va viure la primera activitat acadèmica de la International Manresa Basketball Academy (IMBA). L’IMBA és una iniciativa conjunta de UManresa i Bàsquet Manresa que té com a principal objectiu formar, des de una perspectiva d’alt rendiment, a professionals del món del bàsquet.

La primera activitat de l’IMBA han estat unes jornades per a entrenadors anomenades “Jornades d’expansió de capacitats i metodologia per a entrenadors de bàsquet”. Durant 2 dies, 18 entrenadors van assistir a diferents tallers i seminaris pensats per millorar el seu nivell competencial: des d’aspectes tècnics impartits per entrenadors de primera línia, com Pedro Martinez o Jaume Ponsarnau, fins a temes de soft skills, com ara la gestió d’equips i lideratge que van exposar persones com el director general de la Fundació Universitària del Bages, el Dr.Valentí Martinez, passant per Lean Management, la marca personal o què significa en essència ser entrenador.

Una de les activitats que més va impactar als assistents va ser la que van dirigir la Dra. Núria Serrat acompanyada de Josep Riera, que va consistir en una simulació d’una discussió en un vestuari. En efecte, la professió d’entrenador comporta el desplegament de molts coneixements i habilitats pel fet de dirigir un equip altament competitiu sotmès a pressió. La pràctica del bàsquet d’alt nivell exigeix una alta dedicació per la complexitat dels sistemes emprats a pista, molt sofisticats, i pel ritme de joc, molt alt a causa del sistema de possessions. En aquest context la majoria de formacions per a entrenadors se centren en la direcció de d’equips sobre el parquet i sovint deixen de banda altres dinàmiques fora pista, tan importants com el que passa durant els partits o els entrenaments.  En aquest sentit, la metodologia de la simulació emergeix com a una eina molt valuosa per desenvolupar habilitats de gestió d’equips fora pista.

De fet, la simulació a pista és la tècnica més usada pels entrenadors per desenvolupar noves jugades: les preparen prèviament a pissarra (que seria el predebriefing), les posen en pràctica a pista de manera progressiva (briefing), per finalment treure’n les conclusions i punts de millora per fer la jugada més efectiva (debriefing). Era doncs un pas lògic, però potser insospitat, fer el pas a simulació en situacions no estrictament esportives. Això és el que vam fer en aquestes jornades: reproduir una situació que és freqüent als vestidors: un enfrontament entre 2 jugadors del mateix equip després de perdre un partir de pallissa….. La metodologia de la simulació va servir per veure i analitzar com un entrenador podia gestionar aquesta casuística. Actors, facilitadors, observadors i tots els agents implicats en un escenari de simulació van contribuir a esprémer al màxim la sessió, que va obrir sens dubtes nous horitzons per a l’aplicació de la metodologia de la simulació.

Marc Bernadich, professor del grau en ADE a la Facultat de Ciències Socials d’UManresa i impulsor de l’IMBA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.