Recerca i simulació. Una simulació de recerca… o una recerca simulada?

El Jazz té aquestes coses, que en sentir-lo atentament et fa viure paisatges i sensacions de manera molt intensa, passional i vívida, i et fa identificar fàcilment sentiments que es van ordenant i intensificant darrere de cadascuna de les seves notes, compassos, melodies… La prova és que en escoltar-lo t’has de moure, encara que només sigui un dit. Inevitable.

Si escolteu amb els ulls tancats (ben tancats) Fleurette Africaine”*, de Duke Ellington, segur que visualitzeu molt intensament una petita floreta, gairebé acabada de néixer, simple, delicada, alegre, sincera, envoltada d’una molt intensa llum groga, que mou els seus pètals, gairebé balla, que retorça la seva dèbil tija al vent i a l’enfurismada calor d’una imponent sabana africana aclaparadora, construïda des dels extrems, però amb un semblant molt sensible a la peculiar bellesa, de la seva original floreta. Segur que, en primera persona, sentireu la suor africana en tota la seva essència, però no la suor de la pell, sinó aquella suor que neix cap endins i olora farcida d’espècies, colors, ritmes i extrems extremadament proclius a l’exaltació de la vida. Segur que simulareu caminar per tot aquest paisatge africà intentant no trepitjar cap dels seus meravellosos detalls, per intentar entendre’l i, de retruc, entendre-us a vosaltres mateixos una mica millor, i poder pensar, tranquils i serens, que sou una mica més humans.

Doncs en això consisteix la recerca aplicada a la simulació, ni més ni menys! Consisteix en saber identificar el potencial d’un escenari evocat, però real en el seu sentiment, per caminar envoltat de detalls que et reflecteixen a tu mateix, i poder acabar concloent que, segurament, aquesta experiència t’ha fet entendre millor la solució a un problema, a una situació, a un procés… En definitiva: que has canviat la teva visió, sense adonar-te’n, endinsat en una vivència creada per notes ben seleccionades sense haver de patir la crueltat de la realitat, i poder reflexionar lliurement i sense por en cada silenci, compàs i moviment simulat.

A efectes pràctics la cosa es complica. Massa tecles i massa pocs dits per tocar-les totes. Com et poses a composar una bona bateria de casos de simulació per obtenir un benefici concret, i ben definit, amb uns objectius ordenats, en un pentagrama de recerca? Com avalues aquest canvi en clau de benefici i que a sobre sigui reproduïble i identificable en d’altres experiències? Com arribes a acumular prou evidència com per poder concloure que allò que no existeix funciona com a manera d’entendre la realitat i d’interpretar bé la seva problemàtica associada? Com fas, en definitiva, ciència d’una experiència simulada, amb el beneplàcit d’allò que no existeix però que et fa sentir coses reals?

Ufff…. Tornem al Jazz…

Qui es pensi que el Jazz és improvisació es que no té ni idea del que és el Jazz. Qui es pensi que la simulació no és recerca, que no té mètode científic, és que no té ni idea del que és la simulació. I si no ho enteneu torneu a escoltar, si us plau, “Fleurette Africaine”, i si en escoltar-la no us ha fet millors busqueu ràpidament a algú al vostre voltant, el primer que trobeu, i comenteu-li, categòricament, que el Jazz és pura improvisació, i que no té res més. Però, si per contra creieu que la petita flor africana us ha fet millors no trigueu a apropar-vos a la UManresa i expliqueu-nos la vostra experiència. Us entendrem! i junts farem recerca en simulació.

El Jazz no és improvisació.

*”Fleurette Africaine”. Peça magistral del disc “Money Jungle”, àlbum d’estudi del pianista Duke Ellington amb el contrabaixista Charles Mingus i el bateria Max Roach. Va ser gravat el 17 de setembre de 1962 i publicat al febrer de 1963 per United Artists Jazz.

Xavier Gironès, director de Recerca i Innovació d’UManresa-FUB i professor del Màster Universitari en Metodologia de la Simulació aplicada a la formació de professionals de Ciències de la Salut i Socials

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.