EL PAPER DE LA GRAMÀTICA

Al llarg de la història de l’aprenentatge d’idiomes, la necessitat de treballar la gramàtica ha estat qüestionada en nombroses ocasions.

A finals dels anys 60 i durant els 70, per la influència dels grans canvis socials i educatius que es van produir en aquestes dècades – i que buscaven un trencament amb les normes establertes en tots els àmbits – la gramàtica va ser objecte d’una campanya de desacreditació sota l’acusació que era una cosa rígida i abstracta, que dificultava un aprenentatge fluid i real de la llengua i que limitava la creativitat de l’alumne. No obstgrammar booksant això, a partir dels anys 90 es va tornar a reivindicar la importància de la gramàtica, que actualment torna a ser un component integral, destacat i imprescindible de l’aprenentatge d’una llengua estrangera.

Tot i així, la gramàtica segueix tenint detractors. L’aprenentatge és un procés lent i gradual, però en el món actual, en el qual tot és instantani i la immediatesa ha deixat de ser un valor afegit per convertir-se en un requisit essencial, tot allò que requereix esforç i tècnica se’ns fa difícil i poc atractiu. Però l’aprenentatge no és un procés instantani i dominar la gramàtica requereix, a més, una certa disciplina per concentrar-se, per organitzar, per discernir i per practicar. I també necessita el suport i l’encoratjament de pares i professorat.

La gramàtica no només es una eina que pot potenciar la creativitat, més que no pas limitar-la, sinó que a la llarga es converteix en la principal aliada de l’aprenent. El quid està no en la gramàtica en ella mateixa, sinó en com s’ensenya i com s’utilitza a l’aula. Cal un plantejament funcional i dinàmic, mitjançant mètodes d’inferència deductiva. El fet de poder aplicar pautes i models, experimentar amb ells, i sortir-se’n amb èxit d’una situació comunicativa complexa produeix una situació d’aprenentatge molt satisfactòria que contribueix a la motivació de l’estudiant, a banda de proporcionar una eina d’avaluació objectiva i efectiva a l’abast de tots els alumnes.

Ni docents ni alumnes, per molta varietat de recursos que s’utilitzin a l’aula, poden subestimar mai el paper de la gramàtica. No perdem de vista el fet que si no sabem parlar i escriure correctament, les finestres a les oportunitats se’ns tancaran de manera automàtica.