La consciència ecològica no és només una moda

menjar-ecologic

Si revisem diferents informes, mundials estatals o catalans podem trobar afirmacions de l’estil que la generació d’energia a través de fonts netes va donar feina al món a 8,1 milions de persones l’any 2015, que a Catalunya els cultius ecològics han augmentat el 70% en els últims cinc anys o que cada cop hi ha més catalans i catalanes que opten per una alimentació més saludable, ecològica i de proximitat, segons el baròmetre de consum d’alimentació ecològica.

Tots els indicadors de diferents sectors econòmics indiquen que la consciència ecològica de les persones que habiten el nostre entorn és creixent.

Paradoxalment la consciència ecològica, en el fons, consisteix a recuperar una forma de consum que s’ha anat perdent des de la segona meitat del segle anterior. El que alguns van titllar en el seu moment com una moda ara s’ha revelat com una necessitat, una autèntica realitat.

El Pla de Valors impulsat per la Generalitat de Catalunya impulsat l’any 2011 pel Govern de Catalunya amb la societat civil proposa “un model de país amb bases ètiques, que prioritza el benestar integral i el bé comú pensant en les futures generacions”. Aquest és un camí a seguir en el que la ciutadania hi ha de jugar un paper important. Així com, les empreses; grans, mitjanes i petites.

Cada cop són més els empresaris que volen apostar per promoure un consum conscient i responsable, que incideixi en el comerç de proximitat, amable, que arribi a les persones. I tot això forma part de la consciència ecològica.

Moltes empreses hauran de reaprendre per adaptar-se a les noves tendències. El canvi generacional empresarial hi jugarà un paper important. També la creació de noves empreses i nou teixit empresarial.

I si parlem de reaprendre, de formar-nos, la institució universitària no pot quedar enrere en aquest sentit. És en aquest entorn que el Centre Internacional de Formació Contínua de la UManresa promou el postgrau en direcció i gestió d’empreses ecològiques. Perquè per als nous i futurs empresaris i per a tots aquells que vulguin conèixer quines són les millors estratègies per adaptar-se a la nova consciència ecològica, cal conèixer nous entorns i normatives, les estratègies bàsiques d’adaptació al nou mercat, què implica aquesta consciència en la lògica empresarial i la importància de generar xarxes logístiques i de comunicacions que donin resposta a la nova consciència, l’ecològica.

Carles Jódar, Cooperativista i coordinador del Postgrau en Direcció i Gestió d’Empreses Ecològiques del Campus Manresa de la UVIC-UCC

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.