Escoles Singul-Arts: Visita Escola Immaculada

El passat 15 de febrer, i dins el curs Escoles Singul-Arts, vam visitar l’Escola Immaculada de Vilassar de Dalt.
Us deixem amb algunes opinions i fotografies de la sortida:

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és IMG_20200215_105622-scaled-225x300.jpg

La visita a l’escola va estar molt profitosa i em va aportar moltes idees per posar a la pràctica en el meu dia a dia com a docent. El primer detall que em ve al cap va ser la instal·lació pel dia de la pau que hi ha a l’entrada feta amb caixes de cartró i unes tires blanques amb el nom de cadascú dels alumnes. Amb el vent es movien i podies sentir l’energia d’aquell alumnat que aprèn dia a dia en l’escola.

Una altra de les instal·lacions que em va agradar i em va inspirar va ser les cases de color amb capses de fusta inspirades en l’artista Hundertwasser. Cada alumne té un espai determinat per imaginar la seva casa i expressar-ho plàsticament. L’exposició conjunta dels productes elaborats provoca una sensació molt vitalista i enèrgica. És una proposta que m’agradaria dur a terme a la meva escola.

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és IMG_20200215_113915-300x225.jpg

Per acabar, em va semblar molt inspiradora l’activitat en relació amb el conte “El llibre negre dels colors” de la Menena Cottin i la Rosana Faria. La forma de relacionar conceptes dels colors com a tal però creant les obres en color negre li aporta un valor afegit a l’obra fent visible la reflexió dels petits artistes en relació amb les seves obres.

(Jordi Martínez)

————————-

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és IMG_20200215_120553-300x225.jpg

El que destaco de la visita és l’estètica per exposar els diferents projectes. D’aquesta manera es dona valor a les produccions i al procés d’aprenentatge dels alumnes. A més és una bona manera de compartir amb la comunitat el que es fa a cada aula.
Per altra banda també m’ha agradat l’obertura de l’escola a les famílies i entitats del poble.
També m ha semblat molt interessant com algunes de les especialitats s’incorporen en els projectes.

Encantada amb la visita!

(Amanda Flamerich)

————————–

La visita a l’escola Immaculada de Vilassar de Dalt m’ha semblat enriquidora en molts aspectes.

Per una banda, a nivell metodològic, l’alumnat es troba present en tots els moments del procés: es parteix dels seus interessos, se’ls fa partícips del que s’aprendrà, del com s’aprendrà i com s’avaluarà allò que han après.

Per una altra banda, a nivell organitzatiu, destaco el fet que l’escola estigui oberta al seu entorn. Partir d’una necessitat (que els espais de l’escola siguin tan limitats) per convertir-la en una potencialitat (obrir les portes i aprofitar l’entorn).

A nivell artístic, em quedo amb la línia estètica que han aconseguit mantenir en tot el centre. Els espais comuns i les classes es troben dintre d’una mateixa línia i això fa que visualment es vegi com un tot. Penso que la sensibilitat estètica és un element important en l’art i que no es treballa suficient a l’escola. El fet de plantejar-se no sols el producte, sinó també com exposar-ho, dona una volta més a l’expressió artística.

També em va agradar com l’art està present en tots els aspectes així com la diversitat d’artistes i tècniques treballats.

Com a imatge destaco aquesta:

En ella es veu com la presentació dels treballs de l’alumnat no es queda sols en el pla i els murals sinó també aprofita espais del centre, parets i sostres.
(Noemí Mengual)

————————

Vaig trobar la visita molt interessant. Moltes coses i maneres de fer que puc aplicar a l’escola (en més o menys mesura) i que em serveixen a mi personalment.

Malgrat tot crec que l’explicació que se’ns va donar va ser, en part, una repetició de la xerrada que ja es va fer amb anterioritat a la FUB. I el que va ser nou era més d’escola en general que no de l’Art.

Em va quedar bastant clar com treballaven l’art a infantil amb el tema de “l’artista de la setmana”. A nivell de primària em va faltar més concreció d’organització. Entenc que l’art entra dins dels projectes però no sé massa com ho executen. I de quina manera es treballa l’educació Visual i Plàstica també fora de projectes? Es fan seminaris o tallers d’altres aspectes? O entra tot als projectes? I es fa treball específic dins l’aula-taller?

Com a resum, però, puc dir que em va interessar molt, que vaig trobar-hi molts petits detalls i que podré aprofitar-ne moltes idees i petits canvis que intentaré anar introduint a la meva escola.

Moltes gràcies
(Montserrat Falip)

——————————-

Ha estat una visita inspiradora un lloc de referència per a tots els mestres i en especial als mestres que entenem l’art com a font d’ inspiració. Em va donar idees per posar en pràctica lo del km 0.

I el concepte del que es parteix: Fer, pensar i comunicar és compatible en tots els àmbits.

Gràcies
(Lluïsa Cruz)

————————

Des del moment que la proposta era visitar l’escola La Nova Immaculada, inconscientment, les expectatives van ser màximes; tenint en compte que al davant d’aquest gran projecte hi ha en Dimas, el GRAN Dimas.

Em va sobtar l’optimització dels espais. Tenint en compte que l’escola és un antic convent i arquitectònicament no és massa afavoridor per a un centre escolar (molts raconets, escola vertical, escales a tort i a dret…), cal valorar moltíssim la gran tasca en l’aprofitament dels mateixos (el que perd en verticalitat ho guanya amb vistes i lluminositat) i això gràcies a la disposició del mobiliari, saber col·locar cada grup al lloc més adient i sobretot, a l’amabilitat i sensibilitat a l’hora de vestir parets i entorns.

A tenir en compte: qualsevol proposta d’aula és introduïda a partir de l’art. Per què és possible això? Doncs perquè la persona que hi ha al davant creu en l’art (i no a tots els centres es gaudeixen de les mateixes prioritats).

Conclusió: Que l’art és de vital importància en l’educació; que a través de manifestacions artístiques ofereixes un doble aprenentatge (l’obra en sí més el contingut que interessi treballar).

Si us plau, més Dimas a les escoles!!!  

Gràcies
(Montserrat Francitorra)

———————–

La visita a l’escola La Immaculada em va semblar molt interessant i enriquidora sobretot tot allò referent a l’àmbit artístic, genial i fantàstic. Sí que en vaig treure moltes idees. 

L’espai i l’ambient, pel meu gust, el vaig trobar molt enfarfegat i sense cuidar massa els detalls, amb un cert desordre, materials, joguines amuntegades… la veritat és que és sorprenent que treballant tant l’Art això no ho tinguin massa cuidat.

Aspectes bons també com treballen la música, la relació i vincle amb el poble i entitats…

(Laura Escalé)

————————

De la visita a l’Escola Immaculada m’ha agradat l’entusiasme que comuniquen els mestres  quan expliquen el seu projecte, la generositat que demostren compartint i mostrant el seu procés a altres mestres  i l’esforç que hi ha darrera del procés extraordinari que han fet per salvar la seva escola.

M’ha interessat la proposta de les espirals d’indagació  que els permeten continuar transformant pedagògicament l’escola i els arbres de les preguntes que hem vist a cada classe.

M’emporto especialment la idea de buscar i presentar referents  als infants a partir dels projectes que treballen a les aules. Les propostes des de l’àrea de visual i plàstica poden ser  més riques i estar més coordinades amb l’aprenentatge globalitzat.

(Dolors Casajuana)

——————–

Un passeig per l’escola La Fundació Immaculada de Vilassar de Mar

Visitar l’escola Immaculada de Vilassar de Mar és sens dubte quelcom inspirador, i puc  dir que aquesta afirmació seria difícil de rebatre. La seva visió sobre el binomi educació i llenguatges artístics, estimula tant a aquelles persones amants de l’ART “en majúscules”, com a aquelles persones on l’art ha passat de puntetes per les seves experiències vitals. Diria però, que en ambdós casos la visita és un redescobriment del món artístic i el seu encaix a l’escola i com aquest contribueix a construir coneixement.

A títol personal, com a mestra d’educació infantil, la visita m’ha despertat una nova mirada vers les arts i com aquestes poden ser un camí, que contribueixi al desenvolupament cognitiu, a partir de descobriment del món a través de la mirada d’artistes diversos contemporanis.

Del gran ventall d’eines que aporta conèixer com es desenvolupa el dia a dia a l’escola Immaculada, voldria comentar-ne una que de ben segur aplicaré a l’aula. Sí, ja ho tinc ben decidit! I és : “què hi diuen els artistes sobre….”

Aquesta és un eina que mostra una altra manera d’ integrar l’art en els projectes d’aula.

Cercar què hi diuen els artistes sobre el què s’està treballant a l’aula, posar-los en contraposició i fer-nos preguntes, permet als infants conèixer enfocs diversos i noves perspectives, que amplien la seva mirada i per tant contribueixen a la construcció de l’esperit crític, sempre de la mà de la conversa i el diàleg.

Per saber-ne més, ja ho sabeu, feu un passeig per l’escola Fundació Immaculada !!

(Virginia Cancho)

———————–

La proposta del curs de poder visitar escoles  és  molt enriquidora. Sovint ens costa concebre l’aplicació pràctica de com aplicar dins del context escolar les idees de coordinar les arts amb les altres disciplines i entendre així l’educació com un la integració de tots els coneixements. Tenim la idea de fer parcel·les, d’estructurar amb horaris però la proposta de trencar amb aquest esquema és possible. Veure l’art com una via per entendre el món i l’entorn que ens envolta ajuda també a desenvolupar el pensament abstracte, crític i de comunitat. 

La visita m’ha aportat una visió integradora de l’educació i una postura de respecte i admiració cap a la cultura. Cal tenir una mirada educativa on l’art (dansa, literatura, arts escèniques,…) estiguin presents sempre a l’escola, la cultura ha d’estar viva i ens vincula amb l’entorn.

Molt bona feina, gràcies.
(Meritxell Albiac)

——————

La visita em va agradar molt. Una escola amb tants pisos, escales, racons.. però ben distribuït i aprofitat tot.

Una cosa que crec que podrem aplicar a l’escola és la rúbrica pels mestres, per anar avaluant com es va fent la innovació.

En el vessant artístic, va ser molt interessant veure com per a qualsevol tema que volen treballar hi busquen i fan conèixer als alumnes diferents artistes contemporanis, els qual jo desconeixia.

Fan palès que l’art serveix per comunicar i gaudir però també, i molt, per aprendre multitud de conceptes.

Un matí ben aprofitat, gràcies.
(Montserrat Oliva)

Leave a Reply