Curs Escoles Singulars – Educar en situacions d’alta complexitat

Us oferim una nova edició, la cinquena, del curs Escoles Singulars. Un curs amb tradició per apropar diferents experiències innovadores dutes a terme per centres educatius de dins i fora del territori mitjançant visites als mateixos centres i conferències que es duran a terme a la FUB.

Enguany tan les xerrades com les visites estan orientades a projectes educatius en situació d’alta complexitat.

El curs comptarà doncs amb 4 conferències (que seran gratuïtes i obertes a tothom), una trobada d’intercanvi final amb els alumnes, i 3 visites a diferents centres educatius i d’interès, més concretament a l’EB Soleia de Terrassa, a l’Escola Pepa Colomer d’El Prat i a l’Escola Samuntada de Sabadell.

Les xerrades i visites tindran lloc entre l’1 de febrer i el 21 d’abril, i es faran totes a la Sala d’Actes d’UManresa, a partir de les 18h.

CONFERÈNCIES

Dijous 1 de febrer “Escola Joaquim Ruyra: cap a una escola diversa i competent”, a càrrec de Raquel Garcia i Miquel Charneco, membres de l’equip directiu i educatiu de l’escola.

L’escola Joaquim Ruyra fa 9 anys va decidir implicar-se en el projecte de Comunitats d’Aprenentatge amb l’objectiu de generar processos de transformació social i educativa i garantir la igualtat d’oportunitats en l’accés a la societat de la informació.

Situada en el barri de la Florida, en un context d’alta diversitat i complexitat, ha aconseguit la implicació i la complicitat de la comunitat educativa i del seu entorn en la vida escolar diària de l’alumnat. Fa una aposta clara per la convivència i el respecte per les diferències  amb un repte fonamental, l’assoliment de l’èxit escolar.

Per aconseguir aquests resultats ha estat clau la implementació de cinc actuacions d’èxit avalades per la comunitat científica internacional: el treball en grups interactius, les tertúlies dialògiques de clàssics universals, la biblioteca tutoritzada, la formació de familiars i les comissions mixtes.


Dimecres  7 de febrer
“Educando el corazón a través de la naturaleza”, a càrrec de Paz Gonçalves

Explicaré el nacimiento de Amadahi, sus orígenes, su gestación …el “para qué” y cómo se ha ido transformando y enriqueciendo en este corto período de Vida, a pesar de las enormes dificultades a nivel legislativo, burocrático y económico.
Es una historia de “Si se puede” ,que animará a aquell@s que consideren vital un esfuerzo por la vinculación de Infancia y la Naturaleza.

Paz Gonçalves, mestra especialista en educació infantil amb més de 20 anys d’experiència, és la directora i creadora de Amadahi, una escola on la majoria de les vivències passen a l’aire lliure.
És també cofundadora de la “Asociación Nacional de Educación en la Naturaleza”, EDNA, creada amb l’objectiu d’unir, donar visibilitat, col·laborar i impulsar l’educació a la Naturalesa a nivell nacional.
S’ha format també en la metodologia Bosquescuela amb Philip Bruchner i ha realitzat un curs amb la canadiense Marghanita Hughes, referent a nivell mundial d’una Infància Verda.


Dimarts 6 de març
“Com acompanyem a infants, joves i famílies al Casal dels Infants del Raval”, a càrrec de Fina Pérez.

Com s’entén des del Casal dels Infants del Raval, l’acompanyament a les famílies, infants i joves del territori, tenint en compte que els educadors som l’eina perquè les famílies puguin seguir i prendre consciència del seu propi procés. Es destaca la importància de detectar conjuntament amb la família i el jove quines son les seves necessitats per a poder plantejar a partir d’aquestes l’acompanyament més adient.

Fina Pérez és llicenciada en història de l’art. Des del 2006 treballa al Casal dels Infants del Raval com a  orientadora formativa  i laboral de joves en risc d’exclusió social i oferint atenció personalitzada a joves del  projecte a través de tutories, recerca de recursos (laborals, formatius, d’habitatge, derivacions a serveis socials,…) o atenció emocional, entre d’altres tasques.

 

Dimarts 10 d’abril “L’educació davant la probresa infantil”, a càrrec de Vicenç Arnaiz.

Una xerrada que aportarà idees sobre com pot incidir l’escola en l’empoderament de les famílies en situació de risc i algunes reflexions sobre la incidència de la pobresa en l’educabilitat. Perquè la pobresa té a veure amb la manca de recursos econòmics però l’exclusió té a veure amb les nostres actituds.

Vicenç Arnaiz és psicòleg i ha estat Director de l’Equip d’Atenció Primerenca de Menorca des del 1985 fins a l’actualitat. Ha estat també membre del Consell de Direcció  de les revistes “Aula de Educación Infantil” i “Guix d’Educació Infantil”, codirector de la col·lecció de llibres “Aula de Infantil”, president de l’Observatori de la Infància i Família de Menorca” des de 2004 i assessor  de l’Organización Estados Iberoamericanos  (OEI)  en qualitat d’expert en Educació Infantil.


Horari conferències
: 18h
Lloc: Sala d’Actes UManresa (segon pis)

 

SORTIDES

  • EBM Soleia (Terrassa) Dissabte 17 de febrer
    L’EBM Soleia de Terrassa és una escola bressol que ha intentat adaptar els seus espais i modificar el quefer dels mestres en el si del centre i del barri, per acollir la diversitat de famílies amb infants que atenen diàriament. Fruit d’aquest canvi han adoptat una filosofia educativa centrada en l’acollida, l’acompanyament i l’empoderament de famílies i infants del barri.
    -> Per a més informació de l’escola: EBM Soleia >

 

  • Escola Pepa Colomer (El Prat) Dissabte 10 de març
    L’escola Pepa Colomer compta amb un equip docent innovador que posa l’èmfasi en la formació integral de la persona a partir de la participació en projectes artístics singulars:  Sudansa, Escultures en dansa, Entre cordes, Mus-e i Musicomàtics.
    -> Per a més informació de l’escola: Escola Pepa Colomer >

 

  • Escola Samuntada (Sabadell) Dissabte 21 d’abril
    L’escola Samuntada participa en un projecte d’innovació vinculat a l’Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont en el marc del programa “MAGNET. Aliances per a l’èxit educatiu” que impulsa la Fundació Jaume Bofill.  El projecte té com a eix temàtic la paleontologia i la ciència i permet el treball compartit de l’escola amb investigadors de l’ICP.
    -> Per a més informació de l’escola: Escola Samuntada >

 

L’obtenció del certificat de 20 hores, reconegut pel Departament d’Ensenyament, comporta participar, a través del Bloc d’Educació de la FUB, amb comentaris i reflexions de les visites o xerrades realitzades a fi de dinamitzar l’intercanvi d’idees i experiències.


Preu
:
40 euros, inscripció general.
36 euros, per ex-alumnes, professorat d’escoles amb conveni de pràctiques, mestres inscrits en cursos anteriors.


Inscripcions aquí >

 

8 Replies to “Curs Escoles Singulars – Educar en situacions d’alta complexitat

  1. Amadahi va ser el meu primer contacte amb una escola bosc. Hi vaig trobar una proposta molta completa: totes les accions que s’hi esdevenen són “aprofitables” en clau educativa. La Paz feia molt clarivident la pedagogia de l’escolta, la força del currículum ocult, la pedagogia invisible. Una experiència molt inspiradora. Gràcies!

  2. Hola, bona tarda!
    A veure si em pot ajudar algú…
    Estic tenint problemes per a fer la inscripció perquè enmig del procés vaig sortir de l’aplicació per error, i ara no em deixa tornar a accedir, em diu que ja estic inscrita (però no vaig arribar a fer el pagament!)
    Gràcies!

    1. Bona tarda, Sara, ara t’enviem un correu per a què puguis fer una transferència per l’import del curs. A l’aplicatiu, com tu dius, ja hi figures, per tant, així que hagis fet el’ingrés, ja estaràs ben inscrita.
      Disculpa l’error,
      Montse

  3. Hola,

    voldria saber si seria possible venir amb un grup d’estudiants del CFGS d’Integració social a la xerrada 3 “Com acompanyem a infants, joves i famílies al Casal dels Infants del Raval”.

    Gràcies

    1. Bona tarda, Núria habitualment són a les 6 de la tarda, a la Sala d’Actes de l’edifici FUB a Manresa. Mirem d’afegir-ho al Bloc, que ens n’haurem oblidat!
      Gràcies!
      Montse

Deixa un comentari