Curs Escoles Singulars

Torna el curs “Escoles Singulars” que, en la seva quarta edició, vol seguir apropant diferents experiències innovadores dutes a terme per centres educatius de dins i fora del territori, mitjançant visites als mateixos centres, i també amb conferències que es duran a terme a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC).

Aquest curs contemplarà 4 conferències de temàtiques educatives (que seran gratuïtes i obertes a tothom), una trobada d’intercanvi final amb els alumnes, i 3 visites a diferents centres educatius i d’interès, més concretament a l’SINS Cardener de St. Joan de Vilatorrada, a l’Escola el Puig d’Esparreguera i a l’Escola Vall de Néspola de Mura.

Les xerrades i visites tindran lloc entre el 14 de gener i el 28 de març.

CONFERÈNCIES

  • Dilluns 16 de gener “Conèixer i interpretar el mon a l’edat de 0-3: és un repte possible per nens i nenes tan petits?”, a càrrec de Hilda Weissmann

hildaEs el joc una eina per conèixer i interpretar el mon? Es la unica activitat possible? Com es produeix el procés de construcció del coneixement a traves del joc?
Quina es la funció dels educadors i educadores a l’hora de dissenyar estratègies d’ensenyament i aprenentatge a l’educació infantil. Com s’organitza l’espai i els materials?

Hilda Weissmann va realitzar estudis de Ciències de l’Educació a la Universitat de Buenos Aires  de postgrau a la Universitat de Barcelona. Va ser mestra, directora d’escola, docent  universitària i formadora de formadors. És autora de projectes, articles i llibres per a docents d’educació inicial i primària. Des de fa molt temps comparteix el seu interès per la Didàctica de les ciències naturals amb l’Educació Ambiental.

  • Dimecres 8 de febrer “Quin és el menú educatiu del dinar de l’escola?”, a càrrec d’Àngels Geis.angels-geis

Sabem que tot el que passa a l’escola és educatiu, però com podem saber-ne la qualitat educativa? Què és allò que ha de succeir durant les estones dels àpats per a poder considerar que s’hi estan duent a terme bons aprenentatges? Parlarem doncs de les condicions que calen per tal que els moments dels àpats a l’escoles tingui, a nivell educatiu, una bona i saludable qualitat.

Àngels Geis Balagué és doctora en Pedagogia per la URL i Logopeda.  Ha treballat com a tutora de parvulari, com a directora de llar d’infants i ara com a professora de la FPCEE Blanquerna en el grau d’educació infantil. Assessora també diferents llars i parvularis.

Ha participat en la publicació de varis llibres sobre l’alimentació dels infants. El darrer és: Els menjadors de parvulari. Instrument per a l’avaluació de la qualitat educativa. (2016).

  • Dimecres 1 de març “La escuela que aprende”, a càrrec de Miguel Ángel Santos Guerra.

miguel-angel-santos-guerraUna conferencia que pretende dar a conocer los motivos que hacen imprescindible el aprendizaje de la escuela, analizar las estrategias que hacen viable el aprendizaje, descifrar las dificultades que impiden que ese aprendizaje se realice y estimular el ánimo para promover un compromiso con la mejora.

Miguel Ángel Santos Guerra és doctor en Ciències de l’Educació per la Universidad Complutense de Madrid.  Mestro de Primaria, Professor de Batxillerat, Director del Colegio La Vega, professor d’universitat. És autor de varis llibres centrats especialment en organització, evaluació, gènere, participació i formació del professorat.

  • Dimarts 28 de març “Navegar per l’univers de les emocions”, a càrrec de Rafael Bisquerra Alzina.

La importància de les emocions en les nostres vides i en les relacions amb altres persones és un fet que cal tenir present en l’educació. Denominem les emocions amb paraules, però en general sabem poc d’elles. Aquesta activitat es proposa transformar les paraules que expressen emocions en un mapa que ens ajudi a navegar pel complex univers de les emocions. Saber on estem i on volem anar; albirar com podem navegar pel món emocional amb majors probabilitats d’èxit per arribar a bon port. Tot això repercuteix en la millora de la convivència i en el benestar personal i social.

Rafael Bisquerra Alzina, és catedràtic d’Orientació Psicopedagògica a la Universitat de Barcelona (UB), director del Postgrau en educació emocional i benestar i del Postgrau en Intel·ligència Emocional a les Organitzacions de la UB. La seva línea de recerca es l’educació emocional, des de mitjans dels anys noranta. És el fundador i primer director del GROP (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica) i dinamitzador de les Jornades d’Educació emocional que se celebren cada any des de 2005. Algunes de les seves publicacions són: Psicopedagogía de las emociones (Síntesis, 2009), Educación emocional y bienestar (Praxis, 2000), Cuestiones sobre bienestar (Síntesis, 2013),  La educación emocional en la práctica (2010), Educación emocional. Propuestas para educadores y familias (2011), Educación para la ciudadanía y convivencia. El  enfoque de la educación emocional (Wolters Kluwer, 2008), Inteligencia emocional en educación (Síntesis, 2015), Universo de emociones (Palau-Gea), 10 Ideas clave. Educación Emocional (Graó), La força de la gravitació emocional (UOC, 2016), Gimnasia emocional y coaching (Horsori, 2016), Dicionario de emociones y fenómenos afectivos (PalauGea, 2016), etc.

SORTIDES

  • SINS Cardener (St. Joan de Vilatorrada)  Dissabte 14 de gener
    Per a més informació de l’escola: SINS Cardener >
  • Escola el Puig (Esparreguera) Dissabte 18 de febrer
    Per a més informació de l’escola: Escola el Puig >

L’obtenció del certificat de 20 hores, reconegut pel Departament d’Ensenyament, comporta participar, a través del Bloc d’Educació de la FUB, amb comentaris i reflexions de les visites o xerrades realitzades a fi de dinamitzar l’intercanvi d’idees i experiències.

Per a més informació i inscripcions:
Escoles Singulars >