Curs Escoles Singulars: Visita a l’Escola Castellum

El passat dissabte 7 de març, en el marc del curs “Escoles Singulars: Espais exteriors” adreçat a mestres en actiu, vàrem visitar l’escola Castellum a Sant Julià de Ramis (Girona).

P1050341

La raó per la qual vàrem triar visitar aquesta escola va ser pel seu plantejament de Co-creació de pati, un procés que ens va interessar per la idea d’ implicar a tot l’equip de mestres, infants i famílies envers la millora de l’espai exterior de l’escola. La visita va aconseguir allò que volíem: aprendre de quina manera havien aconseguit des del mateix centre generar una dinàmica tan positiva envers un projecte com era la millora del pati i descobrir també noves maneres creatives d’emprar els espais exteriors de l’escola no només com espais d’esbarjo sinó també com a part d’un plantejament educatiu en el que els infants poden trobar maneres de relacionar-se amb el món extern i aprendre-hi decidint, discutint i projectant entre totes i tots com transformar-lo.

P1050350

Entre els diferents micro-projectes, realitzats amb infants i famílies, que s’han dut a terme fins ara per anar millorant els diversos espais del pati, hi vam poder veure dos espais creats amb troncs per tal de fer-hi els esmorzars i reunions, una caseta creada a partir dels propis interessos, moviments i motivacions dels infants, un sorral amb pedres, pals i petxines que permet donar més recursos constructius que la simple sorra, uns tubs petits per fer de telèfon o un de gran per amagar-s’hi, una muntanyeta amb desnivells que els infants van transformant mitjançant jocs d’aigua i jocs motrius, una cabana feta amb salze viu on els infants poden amagar-se, fer joc simbòlic i veure com aquest va transformant-se i creixent al llarg de l’any, unes jardineres per tal de plantar-hi un hort i d’altres tipus de plantes creant així un ambient més acollidor o la futura biblioteca del pati que ens va sorprendre gratament per la seva gran originalitat i funció educativa.

P1050337

També, però, hem de dir que ens van sorprendre molt els espais interiors, molt ben pensats i cuidant també la dimensió estètica (malgrat que l’escola actualment es troba distribuïda en diverses cargoleres, l’esforç de l’equip de mestres per generar una atmosfera acollidora dins el centre és admirable). Vam veure com el mobiliari (sofàs, taules, teles, armaris,…) de tipus rústic creaven una atmosfera de llar acollidora i vam comprovar com aquests espais obtenien aquesta ambientació gràcies, en part, a un plantejament que procura evitar els plàstics i els colors cridaners, substituint-los per materials naturals i càlids que generen una atmosfera més tranquil·la i recollida.

Finalment vàrem tenir un moment de trobada amb tot l’equip de mestres juntament amb el representant de les famílies i la representant dels alumnes, on ens van poder explicar amb més detall quina va ser la seva motivació per Co-crear el pati entre totes i tots i quines seqüències van seguir per anar-lo transformant al llarg del temps. Aquest projecte encara avui continua amb l’expectativa d’anar millorant entre totes i tots (mestres, infants i famílies) dia rere dia els diversos espais que componen els patis.

P1050398

4 thoughts on “Curs Escoles Singulars: Visita a l’Escola Castellum

  1. Un projecte de pati com el de l’Escola Castellum ens torna a demostrar que la participació de tots els agents implicats a l’escola és possible i que “anar tots de la mà” és la única manera d’entendre l’escola perquè tots tenim molt a donar i rebre si tenim un projecte “entre mans”. Però els projectes no tenen fi perquè després d’un ve un altre i perquè acabat un comença un període de millora constant. D’aquesta manera no cal transmetre als infants alguns dels valors que es planteja el propi projecte perquè els valors ja es “viuen” a l’escola. Enhorabona i endavant!!!

  2. En primer lloc agrair l’amabilitat de tot l’equip de mestres, del representant de les famílies i de la representant dels alumnes. Gràcies per explicar-nos el vostre projecte de co-creació amb tanta il.lusió i de manera tan didàctica.
    Va ser una visita molt enriquidora… el matí va passar volant!

    Vital la implicació de tota la comunitat educativa en els diferents projectes de co-creació realizats al pati…i això es respira en l’ambient de tota l’escola.
    Els diferents espais neixen de les necessitats dels infants, d’escoltar-los i observar-los activament. A partir d’aquí un bon i gran treball en equip infants-famílies-monitores i mestres: prototips, reunions, reserca d’informació, reserca d’inspiracions, mantenir informades a les famílies de per on passa el projecte,…execució i ….com no, la (merescuda) celebració final.

    Però el més important és que no només els projectes del pati es fan amb la “filosofia” de crear col.lectivament sinó que tota l’escola està impregnada d’una “cultura participativa” que es converteix en una manera de fer, de ser i d’actuar a l’escola.

    Felicitats i gràcies per compartir-ho.
    Anna Serrano

  3. La visita a l’escola Castellum va ser molt enriquidora i la reflexió que en faig és que en un patí on sols hi havia terra han pogut crear (CO-CREAR) uns espais diferenciats on els nens i nenes aprenen fent-els, disenyant-els, participant de la seva construcció des de iniciar el projecte de cada un d’ells fins a materialitzar-los amb la col.laboració de tothom ” : “Escollir, participar, decidir, constrir…” .Això vol dir que s’ha tingut en compte la implicació de tota la comunitat educativa (famílies, i mestres juntament amb els protagonistas de l’educació: els nens i nenes, així com la participación i col.laboració d’altres persones/entitats externes al centre).

    L’explicació que ens varen fer els/les mestres i com ens van rebre va se exel.lent, cal destacar la participació en aquesta tasca de l’Ada, la nena “representant dels alumnes!. Felicitats per la seva explicació!

    Aquí es veu el treball d’una comunitat educativa en que tenen molt en compte els nens i nenes: les seves propostes, la seva iniciativa, la seva imaginació, els seus desitjos….així com l’adquisició del gust per les coses ben fetes per una escola comuna en que tothom participa.

    Els espais interiors també vaig veure que estaven ben distribuïts i treballats per tal que els nens i nenes s’hi sentissin molt bé i on es cuidava el detall. s’hi havien creat espais acollidors on podiem copsar quin tipus de metodologi utilitzen en aquesta escola. una escola participativa, oberta, on els aprenentages els fan els nens i nenes a partir de les seves necessitats i inquietuds.

    Cal admirar que tot i están en “cargoles” tot la comunitat educativa ha sabut crear una escola acollidora i ducativa en tots els àmbits.

    Destaco també la observació que varem fer de l’espai “Bibliobana” ( crec que ho anomenaven així els/ les mestres): l’espai de biblioteca creat amb la caravana: fantàstic!

    Quan hi han ganes, voluntat, idees bones per millorar l’entorn educatiu i l’equip està cohesionat es reflecteix en els diferents àmbits de l’escola.

    Enhorabona per aquests pojectes i endavant amb la CO-CREACIO.

    Des d’aquest petit espai “virtual” vull donar les gràcies a l’equip que ens va rebre i COM ens va rebre.

    Mª Dolors Casellas Serrat

    Les Masies de Voltregà.

  4. La visita a l’escola Castellum va ser molt i molt enriquidora. Crec que el projecte de Co-creació portat a terme ens hauria de fer reflexionar a tots els professionals d’aquest món sobre la manera que es poden arribar a portar a terme petits i grans projectes.
    D’una escola amb uns quants barracons i un pati sense cap mena d’estímul han aconseguit, tot implicant tota la comunitat educactiva (alumnes, mestres, famílies) en els microprojectes projectats, fer-ne una gran escola.
    Em va sorprendre molt el sentit de pertinença que mostrava l’Ada, el fet de sentir-se seu un espai del pati i que van heredant cada any! Amb les seves paraules quedava ben reflectida la importància que va tenir per cada grup-classe implicar-se en els espais. El fet de planificar-los, prendre decisions, discutir-les…fins al resultat final.
    També em varen sorprendre molt gratament els espais interiors d’infantil, amb molt gust estètic reggimilià i amb els seus materials. Com no un bon atelier…
    Una visita molt enriquidora!! MOltes gràcies per obrir-nos les portes!

Deixa un comentari