La cultura de la infància i la cultura de la ciutat

El passat dijous dia 12 de febrer vam rebre, en el marc del VI Cicle Obert de Conferències Educatives i del curs “Espais Exteriors Singulars”, la visita de la Mara Davoli, atelierista de Reggio Emilia durant més de 30 anys.

SONY DSC

La Mara va iniciar la xerrada fent referència al concepte de Creativitat, i a la importància que aquesta té per a poder-nos adaptar a la vida. En aquest sentit, Davoli va defensar que la creativitat és educable, que hi ha d’haver espais dins les escoles per a cultivar l’originalitat i la recerca, i que hem de esforçar-nos per combatre els enemics de la creativitat, com el conformisme, la indiferència i les pràctiques d’aula que promouen la normalització del pensament.

Després va mostrar com es pot apropar la cultura artística als infants a través d’una experiència amb l’obra dels “Girasols” de Van Gogh, i la riquesa de treballar els retrats i els autoretrats amb els infants. També va explicar als i les assistents com els infants poden envair la ciutat, esdevenint així membres de plena ciutadania, a través de diversos muntatges amb els que mostrar les seves construccions, materials, creacions artístiques,…

SONY DSC

En totes aquestes propostes, Davoli va fer èmfasi en què l’adult ha de decidir creure en els competències i la intel·ligència dels infants, ha de compartir una imatge d’infant competent, i tot ha de néixer de la quotidianitat de l’escola.

Per últim, i en resposta a les preguntes dels assistents, Davoli va explicar que Reggio Emilia no és un mètode, com podria ser el mètode Montessori, sinó que és una enfocament filosòfic i pedagògic que es construeix sobre els valors i la cultura presents, de manera que no pot oferir receptes universals que funcionin en totes les escoles. En aquest sentit, també va remarcar el perill que pot suposar anar a les escoles de Reggio Emilia i, seduïts i sorpresos per la seva bellesa i estètica, intentem copiar-ho sense sentit.

4 thoughts on “La cultura de la infància i la cultura de la ciutat

  1. La conferència sobre La cultura de l’infant , la cultura de la ciutat que va portar a terme Mara Davoli va ser molt aprofitosa i em va fer reflexionar sobre l’art a l’escola i la creativitat. La paraula “Bellesa” ha d’estar present a les aules en tot els seus àmbits. Deia Mara Davoli que la bellesa està en el llegir, en escoltar música, en com mirem un cuadre, … .
    Els nens i nenes han de viure i potenciar la seva creativitat innata.Ells són capaços de transformar el seu lloc de vida, d’aprenentatge, de joc tal com deia ella.No podem impedir, amb sistemes tradicionals d’aprenentatge, que els infants siguin creatius. Cal que els nens i nenes adquireixin els sentit del perquè fan les coses i que s’interessin pel què fan valorant com ho fan.

    És important crear un espai ambiental a l’escola i com no, fomentar que es mostri en diferents espais també de la ciutat ja que l’educació i el desenvolupament creatiu s’ha de poder compatir amb la societat, en espais del poble o ciutat.Va ser molt interessant veure com en diferents comerços, entitat i espais de la ciutat es compartia a questa creativitat dels infants.

    Vaig trobar molt interessant les propostes que feien els nens amb el quadre de ” Els girasols” de Van Gogh. Un ventall de propostes per treballar la creativitat en tots els àmbits. Personalment vaig portar a terme, ja fa uns quants anys, una proposta de treballar les obres de Dalí a l’escola bressol, a nivell de nens i nenes de 2 anys però m’adono que calia fer un treball és creatiu, més “lliure”. Em va fer reflexionar sobre la meva tasca educativa.
    A l’escola bressol també hem de potenciar aquestes experiències i “buscar la bellesa on no l’aniríem a buscar”.

    També vaig trobar molt interessant la proposta que es va fer en una fàbrica de la ciutat amb els materials de rebuig. La transformació lliure del material va donar lloc a la “bellesa”.I la incorporació de materials de la natura, com el treball que varen fer els nens i nenes de Reggio sobre l’escorça de l’arbre així com amb altres elements naturals: pedres, pals… ho vaig trobar molt interessant i crec que hi han alguns aspectes de la meva feina del dia a dia que podran anar millorant amb noves propostes extretes d’aquesta conferència.

    Moltes gràcies

    Mª Dolors Casellas Serrat
    .

  2. Em va agradar escoltar la Mara Davoli, a partir del que ens va comunicar ens dona més força per defensar el treball creatiu a l’escola.
    També em va agradar la frase de “tots som creatius sinó no podriem fer front a l’ofici de viure”.
    Això va bé recordar-ho de tant en tant quan algunes persones, companys de feina a vegades, ens diuen : és que jo no sóc gens cretiu, no sé dibuixar, ….
    També va dir que la creativitat és educable, i tant !
    Hem de contribuir a que es valori molt la feina creativa a l’escola, crec fermament que és una facultat molt important a desenvolupar al màxim en els nostres alumnes.
    Som-hi doncs!

  3. Hola!!
    Escoltar la Mara Davoli és sempre un plaer, tot allò que diu et va “impregnant”. Destaco aquestes tres frases que va dir i que em van fer pensar. Senzilles però contundents:

    – “Cal portar la cultura artística a l’escola perquè així s’elabora un pensament nou, un pensament divergent”.
    – “Tothom és creatiu, sinó no podríem fer front a l’ofici de viure”.
    -” Per ser creatius ens hem d’embrutar les mans”.

    També destaco les imatges de les produccions artístiques d’infants de diferents edats exposades al carrer integrant-se en la quotidianitat de la ciutat. Un treball increïble. Fent visible allò que es fa a l’escola i donant-li el reconeixement que es mereix.
    Anna Serrano

  4. Hola!!

    Va ser molt i molt enriquidora l’aportació que va fer la Mara la setmana passada. No només en el seu paper com atelierista sinó de la visió global que té dels infants.
    El fet de creure en els més petits, creure en les seves possibilitats, en infants autònoms i competents, en donar-los llibertat i no tallar-los les ales, en deixar-los fer i no avançar-nos als seus descobriments…tot aquests fets diuen molt de la filosofia que hi ha al darrere, de la filosofia que es porta a terme a Reggio Emilia.

    Crec que l’exemple que va posar sobre la taula referent a l’obra dels “Girasols” de Van Gogh n’és un clar reflex, dins el seu paper en l’atelier.

    M’agrada molt també el fet de que tots els processos que es visquin dins les escoles a Reggio es facin publics a la ciutadania. Els petits i els seus descobriments influenciaran segur en el futur del poble, i és important que la gent de la ciutat en sigui conscient.
    L’obertura de “fronteres” en aquest sentit fora de l’escola afavoreix el reconeixement del treball que es porta a terme dins d’elles. D’aquest tema cada vegada en som més conscients a casa nostra però costa molt fer visible el treball i l’obertura de portes de les escoles cap enfora.

    Voldria acabar l’aportació remarcant l’importància que professionals com Mara Davoli continuin lluitant per millorar aquests temes relacionats amb l’infància i fer-los coneguts arreu del món.

Deixa un comentari