Planeta Terra

Una maqueta de la Terra orientada correctament permet pensar i deduir un munt d’aprenentatges sobre el nostre planeta. A l’escola pública Terres de ponent, de Lleida, s’interessen per tal que els aprenentatges dels nens i  nenes prenguin significat real i no quedin en la repetició de paraules buides de contingut.

Adults i infants junts intentant entendre un fenomen.... el món.


Un munt de possibilitats
Orientació, punts cardinals, brúixola, el dia i la nit, les ombres, els fusos horaris, continents i oceans, meridians i paral·lels, latitud i longitud, hemisferis, pols, estacions, clima, sistema sol-terra, moviments de rotació i translació, planetes…. les possibilitats d’aprenentatge que obre la construcció i ús de la maqueta són inacabables.

Modelitzar per aprendre
La terra paral·lela és un model, una representació simplificada d’un fenomen que ens ajuda a pensar sobre aquest, a interpretar el seu funcionament i a fer prediccions. Els nens i nenes des de les primeres edats tenen els seus propis entramats d’idees, els seus models, que els serveixen per explicar-se i predir els fenòmens del món. Amb la introducció de bons models a l’escola ajudem a posar en qüestió raonadament les idees dels infants per fer-les evolucionar cap a maneres de pensar més d’acord amb les de la comunitat científica. 

El saber de l’experiència
En Pep és un apassionat de la ciència i l’astronomia, una persona amb una gran experiència en l’ensenyament disposada a compartir propostes generadores de coneixement amb els nens i nenes. Avui disposem d’un potencial de saber pràctic acumulat en l’experiència d’anys de mestres entusiastes amb la professió que, després de deixar la docència activa, encara tenen molt a dir i a aportar als companys i companyes més joves. Ens ho deixarem perdre? 

I el currículum diu….
Els models interpretatius generats per les ciències tenen un elevat nivell d’abstracció i el seu aprenentatge requereix un ensenyament que parteixi de l’anàlisi de diverses situacions contextualitzades i a partir del treball en diferents cicles i en una seqüència en espiral.

Per saber-ne més
Consulteu l’experiència “La terra paral·lela” al web de l’escola El roure gros, de Santa Eulàlia de Riuprimer
http://phobos.xtec.cat/a8028072/index.php?option=com_content&view=article&id=57:terraparalmlela&catid=34:treballscientifics&Itemid=58

Accés a l’arxiu en PDF.

Deixa un comentari